Peer-to-peer-arkitektur, måte å organisere samspill mellom datamaskiner hvor alle maskinene interagerer på like fot, ofte forkortet til P2P

Det mest utbredte alternativet til P2P er klient-tjenerarkitektur hvor noen maskiner utfører tjenester for andre.

P2P-arkitekturer eksisterer sjelden i rendyrket form. Vanligvis er de støttet av en eller annen form for sentral tjeneste som gjør det mulig for maskinene å oppdage hverandre. Et viktig unntak er samspill basert på Bluetooth hvor maskinene finner hverandre ved hjelp av radiosignaler.

Et kjent eksempel på Peer-til-Peer-arkitektur er BitTorrent-protokollen, som brukes til fildeling

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.