Ferdighetskunnskap eller praktisk kunnskap henviser til en type kunnskap man besitter når man vet hvordan man skal gjøre en ting. For eksempel besitter man slik type kunnskap når man vet hvordan man skal sykle eller lese. Tradisjonell erkjennelsesteori har ofte oversett denne typen kunnskap, noe som er blitt utgangspunkt for kritikk fra flere hold: blant annet hos Elisabeth Anscombe i boken Intention, samt Gilbert Ryle i boken The Concept of Mind, men også hos filosofer som Martin Heidegger.

Ferdighetskunnskap blir ofte sett i kontrast til proposisjonal kunnskap eller påstandskunnskap, siden den sistnevnte gjerne blir ansett som teoretisk og rettet mot det som er sant. Den proposisjonale kunnskapen er derfor en essensiell bestanddel i vår erkjennelses av verden, mens det ofte stilles spørsmål ved om ferdighetskunnskap i det hele kan regnes som kunnskap og en del av vår erkjennelse av verden og at det snarere kun dreier seg om en ferdighet uten noe kunnskapsmessig relevant innhold.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.