elektrisk sparkesykkel

Våren og sommeren 2019 begynte flere aktører med utleie av elektriske sparkesykler i flere norske byer. Syklene settes ut i rundt i byene og brukerene betaler for leien gjennom en app på telefonen.
Av /NTB Scanpix.
10. april 2018 endret Regjeringen Solberg Forskrift om krav til sykkel til å også inkludere små elektrisk drevne kjøretøy for én person, og i løpet av 2019 ble elektriske sparkesykler et vanlig syn rundt om i flere norske byer. For slike sparkesykler gjelder samme trafikkregler som for sykkel.
Av /NTB Scanpix.

Artikkelstart

Elektrisk sparkesykkel er en sparkesykkel som får fremdrift av en elektrisk motor. I regelverket hører elektriske sparkesykler til kategorien «liten elektrisk motorvogn» og er i samme kategori som Segway, elektriske skateboard og lignende.

Faktaboks

Også kjent som

elsparkesykkel

Oppbygging

Elektriske sparkesykler kommer i mange varianter, men felles for alle er en plate til å stå på, små hjul foran og bak, en elektrisk motor med batteri og et styre med lykt og hendler for gass og brems. De fleste modeller har motorbrems, men det er også vanlig med bremser på hjulene. Mange modeller har begge deler. Skjermer og fjæring er også vanlig.

Det er krav om at elektriske sparkesykler, for å falle inn under kategorien «små elektriske kjøretøy», ikke kan veie over 70 kilogram, ikke ha en bredde over 85 centimeter og ikke være lengre enn 120 centimeter. Motoren kan heller ikke hjelpe kjøretøyet til over 20 kilometer i timen. Oppfyller ikke kjøretøyet disse kriteriene, er det ulovlig å bruke på offentlig vei i Norge med mindre det registreres som motorvogn.

Regulering

Elektriske sparkesykler klassifiseres som «liten elektrisk motorvogn». Trafikkreglene for denne klassen kjøretøy er i stor grad de samme som for sykkel. Det betyr at de som ferdes på en elektrisk sparkesykkel har plikter og rettigheter i trafikken etter denne definisjonen. Man har de samme vikepliktreglene som andre kjørende. Det vil blant annet si at kryssing over gangfelt er lov, men man har da vikeplikt for annen trafikk i kjørebanen. Det er også tillat å bruke elektrisk sparkesykkel på fortauet, men bare når gangtrafikken er liten og ferdselen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Passering av gående skal skje i tilnærmet gangfart og uansett ikke over 6 kilometer i timen (se trafikkreglene §18, tredje ledd).

I tillegg er det noen særregler. Barn under 12 år har ikke lov til å anvende elektrisk sparkesykkel og det er hjelmpåbud for barn under 15 år. Det er også en promillegrense på 0,2 promille. Elektriske sparkesykler er også omfattet av bilansvarsloven, og fra høsten 2022 kommer det et krav om ansvarsforsikring for både for private eiere og kommersielle utleiere.

Bakgrunn

I 2018 endret Regjeringen Solberg Forskrift om krav til sykkel til å også inkludere små elektrisk drevne kjøretøy for én person. Dette åpnet opp for bruk av elektrisk sparkesykkel og lignende kjøretøy, da med rettigheter og plikter som sykkel.

Våren og sommeren 2019 begynte flere aktører med utleie av elektriske sparkesykler i flere norske byer. Syklene settes ut rundt i byene og brukerne betaler for leien gjennom en app på telefonen. Det har gjort elektrisk sparkesykkel til et vanlig syn i bygatene. Det har også gjort den kontroversiell. Det har vært mange skader, og utleiesykler blir dessuten ofte funnet parkert på fortau eller andre steder hvor de kan sperre fremkomst for andre. Kritikere påpeker også at elektriske sparkesykler, særlig når de kjøres på fortauet, utgjør en fare for fotgjengere.

Disse kontroversene var bakgrunnen for at Regjeringen Støre i 2022 strammet inn reglene ved å først gi kommunene større anledning til å regulere utleiebruken, og dernest innføre aldersgrense og promillegrense. Et ledd i dette var å omklassifisere elektriske sparkesykkel til «liten elektrisk motorvogn», noe åpner opp for å skille reguleringen av elektriske sparkesykler var vanlige sykler i større grad. Blant annet har det vært en diskusjon om å forby bruken av elektriske sparkesykler på fortau, men så langt har ikke det skjedd.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer (4)

skrev Einar Spurkeland

Meget bra artikkel. Jeg ser du bruker begrepet ståmoped, som også er godt innarbeidet for elsparkesykkel. Mulig man kunne forklare forskjellen på en vanlig moped og en såkalt ståmoped.
Hovedforskjellen er vel lovlig hastighet, krav til opplæring, forsikring, registrering, vekt og trafikkreglene samt teknisk oppbygging: med/uten sete, bruk av hjelm, sikkerhetsutstyr, varsellys, kjørelys, mv

svarte Magne Brekke Rabben

Hei. Jeg forstår ikke helt henvendelsen din. For det første brukes ikke begrepet "ståmoped" i artikkelen. Jeg vet det er i bruk, men jeg vil ikke si at det er et godt innarbeidet begrep, og i leksikonartikler tenker jeg at det er best å bruke de formelle betegnelsene. Kravene til elektrisk sparkesykkel er dessuten spesifisert i artikkelen.

skrev Einar Spurkeland

Slik skulle kommentaren være: (Trykket vel send på feil versjon)
Meget bra artikkel. Mulig man kunne forklare forskjellen på en vanlig moped og en elsparkesykkel (ståmoped) samt elsykkel. Elsparkesykkelen er jo på mange måter en "moped uten sete", men uten kravene som følger av mopedklassifisering, bl.a. lovlig hastighet, krav til opplæring, forsikring, registrering, vekt og trafikkreglene samt teknisk oppbygging: med/uten sete, bruk av hjelm, sikkerhetsutstyr, varsellys, kjørelys, mv
Ståmoped er som du sier ikke et offisielt navn, men benyttes av gåforeningen i deres omtale av fenomenet.

svarte Magne Brekke Rabben

Hei. Takker for innspill. Kravene til elektrisk sparkesykkel er alt spesifisert i artikkelen, men jeg har lagt inn en setning om at elektriske sparkesykler som ikke oppfyller disse kravene, må regnes som motorvogn og er ulovlige med mindre de registreres. Det er et viktig poeng. At elsparkesykkel er "moped uten sete" er en måte å se det på, men det ligger ikke i de offisielle definisjonene, og jeg mener vi bør holde oss til det så langt det går.

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg