elektrisk sparkesykkel

10. april 2018 endret Regjeringen Solberg Forskrift om krav til sykkel til å også inkludere små elektrisk drevne kjøretøy for én person, og i løpet av 2019 ble elektriske sparkesykler et vanlig syn rundt om i flere norske byer. For slike sparkesykler gjelder samme trafikkregler som for sykkel.
Av /NTB Scanpix.

Artikkelstart

Elektrisk sparkesykkel er en sparkesykkel som får fremdrift av en elektrisk motor. I trafikken regnes lovlige elektriske sparkesykler formelt sett som sykler. Det betyr at det er de samme trafikkregler som gjelder for elektrisk sparkesykkel som for sykkel.

Faktaboks

Også kjent som

elsparkesykkel

Oppbygging

Elektriske sparkesykler kommer i mange varianter, men felles for alle er en plate til å stå på, små hjul foran og bak, en elektrisk motor med batteri og et styre med lykt og hendler for gass og brems. De fleste modeller har motorbrems, men det er også vanlig med bremser på hjulene. Mange modeller har begge deler. Skjermer og fjæring er også vanlig.

Bakgrunn og regulering

Den 10. april 2018 endret Regjeringen Solberg Forskrift om krav til sykkel til å også inkludere små elektrisk drevne kjøretøy for én person. Kravet er imidlertid at kjøretøyet ikke kan veie over 70 kilogram, ikke ha en bredde over 85 centimeter og ikke være lengre enn 120 centimeter. Motoren kan heller ikke hjelpe kjøretøyet til over 20 kilometer i timen. Oppfyller ikke kjøretøyet disse kriteriene, er det ulovlig å bruke på offentlig vei i Norge med mindre det registreres som motorvogn.

Elektriske kjøretøy som oppfyller disse kriteriene, kan imidlertid regnes som en sykkel i juridisk forstand. Det betyr at de som ferdes på en elektrisk sparkesykkel har plikter og rettigheter i trafikken etter denne definisjonen. Man har de samme vikepliktreglene som andre kjørende. Det vil blant annet si at kryssing over gangfelt er lov, men man har da vikeplikt for annen trafikk i kjørebanen. Det er også tillat å bruke elektrisk sparkesykkel på fortauet, men bare når gangtrafikken er liten og ferdselen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Passering av gående skal skje i tilnærmet gangfart og uansett ikke over 6 kilometer i timen (se trafikkreglene §18, tredje ledd).

Utleie av elektriske sparkesykler

Våren og sommeren 2019 begynte flere aktører med utleie av elektriske sparkesykler i flere norske byer. Syklene settes ut i rundt i byene og brukerene betaler for leien gjennom en app på telefonen.
Av /NTB Scanpix.

Våren og sommeren 2019 begynte flere aktører med utleie av elektriske sparkesykler i flere norske byer. Syklene settes ut rundt i byene og brukerne betaler for leien gjennom en app på telefonen. Det har gjort elektrisk sparkesykkel til et vanlig syn i bygatene. Det har også gjort den noe kontroversiell fordi utleiesykler ofte har blitt funnet parkert på fortau eller andre steder hvor de sperret fremkomst for andre. Mange mener også at elektriske sparkesykler, særlig når de kjøres på fortauet, kan utgjøre fare for fotgjengere.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer (4)

skrev Einar Spurkeland

Meget bra artikkel. Jeg ser du bruker begrepet ståmoped, som også er godt innarbeidet for elsparkesykkel. Mulig man kunne forklare forskjellen på en vanlig moped og en såkalt ståmoped.
Hovedforskjellen er vel lovlig hastighet, krav til opplæring, forsikring, registrering, vekt og trafikkreglene samt teknisk oppbygging: med/uten sete, bruk av hjelm, sikkerhetsutstyr, varsellys, kjørelys, mv

svarte Magne Brekke Rabben

Hei. Jeg forstår ikke helt henvendelsen din. For det første brukes ikke begrepet "ståmoped" i artikkelen. Jeg vet det er i bruk, men jeg vil ikke si at det er et godt innarbeidet begrep, og i leksikonartikler tenker jeg at det er best å bruke de formelle betegnelsene. Kravene til elektrisk sparkesykkel er dessuten spesifisert i artikkelen.

skrev Einar Spurkeland

Slik skulle kommentaren være: (Trykket vel send på feil versjon)
Meget bra artikkel. Mulig man kunne forklare forskjellen på en vanlig moped og en elsparkesykkel (ståmoped) samt elsykkel. Elsparkesykkelen er jo på mange måter en "moped uten sete", men uten kravene som følger av mopedklassifisering, bl.a. lovlig hastighet, krav til opplæring, forsikring, registrering, vekt og trafikkreglene samt teknisk oppbygging: med/uten sete, bruk av hjelm, sikkerhetsutstyr, varsellys, kjørelys, mv
Ståmoped er som du sier ikke et offisielt navn, men benyttes av gåforeningen i deres omtale av fenomenet.

svarte Magne Brekke Rabben

Hei. Takker for innspill. Kravene til elektrisk sparkesykkel er alt spesifisert i artikkelen, men jeg har lagt inn en setning om at elektriske sparkesykler som ikke oppfyller disse kravene, må regnes som motorvogn og er ulovlige med mindre de registreres. Det er et viktig poeng. At elsparkesykkel er "moped uten sete" er en måte å se det på, men det ligger ikke i de offisielle definisjonene, og jeg mener vi bør holde oss til det så langt det går.

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg