I 2018 endret Regjeringen Solberg Forskrift om krav til sykkel til å også inkludere små elektrisk drevne kjøretøy for én person. Dette åpnet opp for bruk av elektrisk sparkesykkel og lignende kjøretøy, da med rettigheter og plikter som sykkel.
Våren og sommeren 2019 begynte flere aktører med utleie av elektriske sparkesykler i flere norske byer. Syklene settes ut rundt i byene og brukerne betaler for leien gjennom en app på telefonen. Det har gjort elektrisk sparkesykkel til et vanlig syn i bygatene. Det har også gjort den kontroversiell. Det har vært mange skader, og utleiesykler blir dessuten ofte funnet parkert på fortau eller andre steder hvor de kan sperre fremkomst for andre. Kritikere påpeker også at elektriske sparkesykler, særlig når de kjøres på fortauet, utgjør en fare for fotgjengere.
Disse kontroversene var bakgrunnen for at Regjeringen Støre i 2022 strammet inn reglene ved å først gi kommunene større anledning til å regulere utleiebruken, og dernest innføre aldersgrense og promillegrense. Et ledd i dette var å omklassifisere elektriske sparkesykkel til «liten elektrisk motorvogn», noe som åpner opp for å skille reguleringen av elektriske sparkesykler fra vanlige sykler i større grad. Blant annet har det vært en diskusjon om å forby bruken av elektriske sparkesykler på fortau, men så langt har ikke det skjedd.
Kommentarer (4)
skrev Einar Spurkeland
Meget bra artikkel. Jeg ser du bruker begrepet ståmoped, som også er godt innarbeidet for elsparkesykkel. Mulig man kunne forklare forskjellen på en vanlig moped og en såkalt ståmoped.
Hovedforskjellen er vel lovlig hastighet, krav til opplæring, forsikring, registrering, vekt og trafikkreglene samt teknisk oppbygging: med/uten sete, bruk av hjelm, sikkerhetsutstyr, varsellys, kjørelys, mv
svarte Magne Brekke Rabben
Hei. Jeg forstår ikke helt henvendelsen din. For det første brukes ikke begrepet "ståmoped" i artikkelen. Jeg vet det er i bruk, men jeg vil ikke si at det er et godt innarbeidet begrep, og i leksikonartikler tenker jeg at det er best å bruke de formelle betegnelsene. Kravene til elektrisk sparkesykkel er dessuten spesifisert i artikkelen.
skrev Einar Spurkeland
Slik skulle kommentaren være: (Trykket vel send på feil versjon)
Meget bra artikkel. Mulig man kunne forklare forskjellen på en vanlig moped og en elsparkesykkel (ståmoped) samt elsykkel. Elsparkesykkelen er jo på mange måter en "moped uten sete", men uten kravene som følger av mopedklassifisering, bl.a. lovlig hastighet, krav til opplæring, forsikring, registrering, vekt og trafikkreglene samt teknisk oppbygging: med/uten sete, bruk av hjelm, sikkerhetsutstyr, varsellys, kjørelys, mv
Ståmoped er som du sier ikke et offisielt navn, men benyttes av gåforeningen i deres omtale av fenomenet.
svarte Magne Brekke Rabben
Hei. Takker for innspill. Kravene til elektrisk sparkesykkel er alt spesifisert i artikkelen, men jeg har lagt inn en setning om at elektriske sparkesykler som ikke oppfyller disse kravene, må regnes som motorvogn og er ulovlige med mindre de registreres. Det er et viktig poeng. At elsparkesykkel er "moped uten sete" er en måte å se det på, men det ligger ikke i de offisielle definisjonene, og jeg mener vi bør holde oss til det så langt det går.
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.