Selvbalanserende kjøretøy av /iStockphoto. Gjengitt med tillatelse

selvbalanserende kjøretøy

Selvbalanserende kjøretøy er en samlebetegnelse på elektrisk drevne kjøretøy der føreren står på en plattform og kontrollerer fart og retning på hjulene ved å lene seg enten forover og bakover. Bildet viser turister på Segway i Praha.
Av /Scanpix/Reuters.
Lisens: Gjengitt med tillatelse
De fleste slike kjøretøy har to hjul, der føreren står på en plattform mellom hjulene, men det finnes også varianter med ett hjul.
Elektrisk enhjulssykkel
Av /iStockphoto.
Lisens: Gjengitt med tillatelse

Selvbalanserende kjøretøy er en samlebetegnelse på elektrisk drevne kjøretøy der føreren står på en plattform og kontrollerer fart og retning på hjulene ved å lene seg enten forover og bakover. Dette muliggjøres av et sinnrikt system av gyroskoper og bevegelsessensorer, som også er koblet til styremekanismen slik at fremkomstmiddelet kan styres ved hjelp av små kroppsbevegelser. Språkrådet har foreslått å kalle selvbalanserende kjøretøy for «ståhjuling».

Faktaboks

Etymologi

engelsk self-balancing vehicle

Også kjent som

ståhjuling

Mange modeller har håndtak hvor føreren holder seg fast. Dette ser ut som et styre, men i realiteten styrer føreren med å endre vektfordelingen på kjøretøyet. Det finnes også varianter av selvbalanserende kjøretøy uten håndtak. Disse omtales av og til som «hoverboard», selv om de ikke svever. De fleste selvbalanserende kjøretøy har to hjul, der føreren står på en plattform mellom hjulene, men det finnes også varianter med ett hjul.

Bakgrunn og regulering

Den første og mest kjente varianten av selvbalanserende kjøretøy er Segway, som ble lansert i 2001 og kom på markedet i 2003. Senere har flere produsenter kommet på markedet med mange ulike modeller og tekniske løsninger. Både markedet og teknologien har utviklet seg raskt de siste årene.

Selvbalanserende kjøretøy var ulovlig i bruk på veiene i Norge frem til 1. juli 2014, da Regjeringen Solberg etter en forskriftsendring ga disse kjøretøyene omtrent samme status i trafikken som sykkelen. Den 10. april 2018 endret regjeringen Forskrift om krav til sykkel til å også inkludere små elektriske kjøretøy for én person. Selvbalanserende kjøretøy havnet etter dette i samme kategori som elektriske sparkesykler.

For at kjøretøyet skal være lovlig kreves det at det ikke kan veie mer enn 70 kilogram, ikke ha en bredde over 85 centimeter og ikke være lengre enn 120 centimeter. Motoren skal heller ikke kunne hjelpe kjøretøyet over 20 kilometer i timen. Selvbalanserende kjøretøy og andre elektriske kjøretøy som oppfyller disse kriteriene, kan altså regnes i juridisk forstand som en sykkel. Det betyr at de som ferdes på slike kjøretøy har de samme plikter og rettigheter i trafikken andre kjøretøy som faller under denne definisjonen.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg