differensial

Differensialen må være kompakt, robust og pålitelig. Dens oppave er å sørge for lik trekkraft og jevn rulling i sving, ved at det indre hjulet roterer langsommere enn det ytre, som jo har en lengre vei å gå.
.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Differensial. Skisse av en differensial i en bakhjulsdrevet bil. Bakhjulshylsen er fjernet og differensialhylsen åpnet.

Av /Store norske leksikon ※.

Differensial. Prinsippskisser. – a) En overføring av kraften fra motoren gjennom koniske tannhjul til en felles aksel for begge bakhjul ville medføre at ett av hjulene ville subbe mot underlaget når vognen gikk i en kurve. – b) Bakakselen må derfor deles, så hvert bakhjul kan få rotere for seg, og det må bygges inn et differensialledd. På hver bakakselende blir det kilt fast et konisk tannhjul, drivhjulet. – c) I inngrep med disse to «solhjul» blir det anbrakt ett eller flere utligningshjul, «planethjul», som alle er lagret opp på bakakslene. – d) Til differensialhylsen er festet et konisk tannhjul, kronhjulet, som står i inngrep med det koniske tannhjul på enden av drivakselen fra motoren, pinjongen. – e) Når så vognen går i en kurve, f.eks. til venstre, roterer utligningshjulene i pilens retning og tillater derved høyre bakhjul å gå hurtigere enn venstre.

Av /Store norske leksikon ※.

Differensial er en mekanisme som tillater maskindeler som er forbundet med hverandre å ha ulik rotasjonshastighet. Differensialer brukes for å overføre roterende bevegelser og dreiemomenter.

Faktaboks

uttale:
differensiˈal
etymologi:
av latin differentium ‘forskjell’

Differensialer finnes i mange utførelser, de fleste er bygd opp av tannhjul og kalles planetdrift fordi ett eller flere av tannhjulene, foruten å rotere om sine egne akser, også gjennomløper uavhengige sirkelbevegelser.

I bil

I biler brukes differensialer for å overføre mellomakselens dreiemoment til drivhjulene. Primæroppgaven er å tillate at drivhjulene roterer med ulik hastighet, samtidig som begge hjulene trekker med samme kraft.

En ulempe med differensialkonstruksjonen er at det ene hjulet lett vil spinne i løs sand eller på glatt underlag når det andre står på fast underlag. Det lages spesielle mekanismer (sperrer) som motvirker dette.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg