Differensialen må være kompakt, robust og pålitelig. Dens oppave er å sørge for lik trekkraft og jevn rulling i sving, ved at det indre hjulet roterer langsommere enn det ytre, som jo har en lengre vei å gå.

Zahnradfabrik Friedrichshaven/ZF. Begrenset gjenbruk

Differensial, mekanisme som tillater maskindeler som er forbundet med hverandre å ha ulik rotasjonshastighet, brukes for å overføre roterende bevegelser og dreiemomenter. Differensialer finnes i mange utførelser, de fleste er bygd opp av tannhjul og kalles planetdrift fordi ett eller flere av tannhjulene, foruten å rotere om sine egne akser, også gjennomløper uavhengige sirkelbevegelser. Se bil (Drivverket, Planetgirkasse)

I biler brukes differensialer for å overføre mellomakselens dreiemoment til drivhjulene; primæroppgaven er å tillate at drivhjulene roterer med ulik hastighet, samtidig som begge hjulene trekker med samme kraft. En ulempe med differensialkonstruksjonen er at det ene hjulet lett vil spinne i løs sand eller på glatt underlag når det andre står på fast underlag. Det lages spesielle mekanismer (sperrer) som motvirker dette.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.