differensial

Differensialen må være kompakt, robust og pålitelig. Dens oppave er å sørge for lik trekkraft og jevn rulling i sving, ved at det indre hjulet roterer langsommere enn det ytre, som jo har en lengre vei å gå.
av . Begrenset gjenbruk

Differensial. Skisse av en differensial i en bakhjulsdrevet bil. Bakhjulshylsen er fjernet og differensialhylsen åpnet.

Differensialdrift av /Store norske leksikon ※. Gjengitt med tillatelse

Differensial. Prinsippskisser. – a) En overføring av kraften fra motoren gjennom koniske tannhjul til en felles aksel for begge bakhjul ville medføre at ett av hjulene ville subbe mot underlaget når vognen gikk i en kurve. – b) Bakakselen må derfor deles, så hvert bakhjul kan få rotere for seg, og det må bygges inn et differensialledd. På hver bakakselende blir det kilt fast et konisk tannhjul, drivhjulet. – c) I inngrep med disse to «solhjul» blir det anbrakt ett eller flere utligningshjul, «planethjul», som alle er lagret opp på bakakslene. – d) Til differensialhylsen er festet et konisk tannhjul, kronhjulet, som står i inngrep med det koniske tannhjul på enden av drivakselen fra motoren, pinjongen. – e) Når så vognen går i en kurve, f.eks. til venstre, roterer utligningshjulene i pilens retning og tillater derved høyre bakhjul å gå hurtigere enn venstre.

Differensialdrift av /Store norske leksikon ※. Gjengitt med tillatelse

Differensial, mekanisme som tillater maskindeler som er forbundet med hverandre å ha ulik rotasjonshastighet, brukes for å overføre roterende bevegelser og dreiemomenter. Differensialer finnes i mange utførelser, de fleste er bygd opp av tannhjul og kalles planetdrift fordi ett eller flere av tannhjulene, foruten å rotere om sine egne akser, også gjennomløper uavhengige sirkelbevegelser. Se bil (Drivverket, Planetgirkasse)

Faktaboks

Uttale
differensiˈal
Etymologi
av latin differentium ‘forskjell’

I biler brukes differensialer for å overføre mellomakselens dreiemoment til drivhjulene; primæroppgaven er å tillate at drivhjulene roterer med ulik hastighet, samtidig som begge hjulene trekker med samme kraft. En ulempe med differensialkonstruksjonen er at det ene hjulet lett vil spinne i løs sand eller på glatt underlag når det andre står på fast underlag. Det lages spesielle mekanismer (sperrer) som motvirker dette.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg