Artikkelstart
Brevmerke er et lite merke til å sette på konvolutter eller andre postsendinger som ikke angir porto.
Det eldste norske brevmerke skal være fra 1897, og i følge samlere av disse merkene skal det ha utkommet rundt 15 000 forskjellige fram til årtusenskiftet. Både med hensyn til størrelse og utforming, ligner brevmerker på frimerker – med tagger og lim på baksiden.
Både organisasjoner og bedrifter har utgitt brevmerker sporadisk eller i perioder regelmessig. Selv om det er svært ulike foranledninger, og stor variasjon i motiver, kan de aller fleste brevmerker henføres til en av disse fire gruppene basert på formålet med utgivelsen:
- Agitasjon og opplysning
- Jubileums- og minnesmerker
- Reklame- og firmamerker
- Veldedighet og støtte til humanitært arbeid
Julemerker faller inn under den siste kategorien og omtales i egen artikkel. Mens merker tilhørende de tre første kategoriene stort sett blir gitt bort, er formålet med de siste å skaffe penger til gode formål. Politiske budskap så vel som fokus på aktuelle samfunnsspørsmål tilhører den første kategorien, mens turistreklame og informasjon om arrangementer er for reklamemerker å regne.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.