Brevmerke er et lite merke til å sette på konvolutter eller andre postsendinger som ikke angir porto. Både med hensyn til størrelse og utforming, ligner brevmerker på frimerker – med tagger og lim på baksiden.
Det eldste norske brevmerke skal være fra 1897, og i følge samlere av disse merkene skal det ha utkommet rundt 15 000 forskjellige fram til årtusenskiftet.
Både organisasjoner og bedrifter har utgitt brevmerker sporadisk eller i perioder regelmessig. Selv om det er svært ulike foranledninger, og stor variasjon i motiver, kan de aller fleste brevmerker henføres til en av disse fire gruppene basert på formålet med utgivelsen:
- Agitasjon og opplysning
- Jubileums- og minnesmerker
- Reklame- og firmamerker
- Veldedighet og støtte til humanitært arbeid
Julemerker faller inn under den siste kategorien. Mens merker tilhørende de tre første kategoriene stort sett blir gitt bort, er formålet med de siste å skaffe penger til gode formål. Politiske budskap så vel som fokus på aktuelle samfunnsspørsmål tilhører den første kategorien, mens turistreklame og informasjon om arrangementer er for reklamemerker å regne.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.