Forbrukerkjøp, salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Tidligere kunne også kjøp til sammenslutninger som idrettslag, borettslag m.m. i noen tilfeller regnes som forbrukerkjøp. Dette ble endret ved vedtakelsen av forbrukerkjøpsloven i 2002.

Det kan ikke avtales vilkår som er mindre gunstig for forbrukeren enn det som følger av kjøpsloven. For visse typer forbruker-kjøp gjelder også andre lovregler, se angrerett og kredittkjøp.

Reglene i forbrukerkjøpsloven (lov om forbrukerkjøp av 21. juni 2002, i kraft fra 1. juli 2002) gjelder når privatpersoner kjøper noe fra en næringsdrivende, når en privatperson som skal selge noe, bruker en mellommann (f.eks. ved kjøp av bruktbil) og ved vannleveranser, kjøp av fordringer eller rettigheter.

En hovedregel i loven er at selger ikke har lov til å gi kjøper dårligere vilkår enn det loven bestemmer. Har varen en mangel, dvs. er varen ikke i samsvar med det som er avtalt eller det man kan kreve i henhold til loven, kan kjøper kreve at selger leverer en tilsvarende vare på ny, retter feilen, gir prisavslag, hever kjøpet og/eller gir erstatning.

Klagefrist. Har varen en mangel, må det meldes fra til selger så fort som mulig, og innen rimelig tid. Den absolutte klagefristen er to år etter overtakelsen av varen, fem år hvis varen er ment å ha en vesentlig lengre levetid enn to år.

Avbestilling og retur. Kjøper kan avbestille varen så lenge varen ikke er mottatt. Ved avbestilling slipper kjøper å betale kjøpesummen, men må som hovedregel dekke eventuelle tap selger måtte ha som følge av avbestillingen, f.eks. i form av et standardisert avbestillingsgebyr.

Varen kan ikke avbestilles hvis den er overtatt av kjøper. Unntak gjelder hvis kjøper har rett til å heve kjøpsavtalen, vilkårene for angrerett etter angrerettloven er oppfylt eller kjøper har avtalt særskilt tilbakeleveringsrett eller bytterett med selger.

Forbrukerrådet gir bistand i klagesaker. Klarer ikke Forbrukerrådet å få i stand en minnelig løsning i saken, kan både kjøper og selger kreve at saken behandles i Forbrukertvistutvalget.

Se også kjøp (kjøpsloven).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.