Sundbyfoss jernbanebru i Sundbyfoss, Hof
Deler av traseen er fremdeles synlig i terrenget, som Sundbyfoss jernbanebru i Sundbyfoss, Hof, Vestfold. Denne brua var en del av både Tønsberg-Eidsfossbanen og Holmestrand-Vittingfossbanen.

Vestfold privatbaner var et selskap som ble etablert i 1934 for å drive de private jernbanene Tønsberg–Eidsfossbanen og Holmestrand-Vittingfossbanen. Begge banene ble nedlagt 1. juni 1938.

Tønsberg-Eidsfossbanen (TEB) var en 48 km lang smalsporet privatbane som åpnet 18. oktober 1901. Holmestrand-Vittingfossbanen (HVB) var en 30 km lang smalsporet privatbane som åpnet 30. september 1902. Begge banene var dampdrevne, men TEB anskaffet en motorvogn i 1930. Denne var av samme type som NSB anvendte på sine smalsporbaner.

Tønsberg-Eidsfossbanen fikk stor betydning for Eidsfoss jernverk. Gjennom hele jernverksperioden var det dårlige transportforhold med smale kjerreveier og sledekjøring både for råvarer og ferdige produkter. Da jernbanen kom i 1901, var det bare jernstøperi på Eidsfoss men transportproblemene ble løst. Med tilknytning til jernbanen ble det opprettet en jernbanevognfabrikk som ble en av landets største i sitt slag

De to banene hadde felles strekning fra Hildestad til Hof. Begge banene var relativt lettbygde, og hele banesystemet hadde en eneste tunnel, Innlofjellet tunnel (342 m), i åskammen ovenfor Holmestrand.

Banesystemet i indre Vestfold hadde sporforbindelse med Vestfoldbanen både i Holmestrand og ved Jarlsberg points utenfor Tønsberg. I Tønsberg fikk privatbanen felles stasjon med NSB i 1915, mens det i Holmestrand hele tiden var to stasjoner.

Sammenslåing og nedlegging

Banene fikk felles driftsbestyrer i 1927 og ble formelt slått sammen i 1934. Banene hadde lav reisehastighet og relativt lite trafikk. Busser og lastebiler tok opp konkurransen med banen fra 1920-årene. HVB nedla persontrafikken i 1931. Begge banene ble nedlagt i 1938.

Begge banene ble revet, og senere er også de fleste av bygningene langs banen forsvunnet. I Holmestrand og Eidsfoss finnes fortsatt lokomotivstallen. Av stasjonsbygningene er det kun Revetal og Fossan som eksisterer. Deler av traseen kan fortsatt finnes i terrenget, særlig mot Eidsfoss og Hvittingfoss.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg