Vestfold privatbaner var et selskap som ble etablert 31.10.1934. Selskapet ble dannet ved at  de to baneselskapene AS Tønsberg-Eidsfossbanen og AS Holmestrand-Vittingfossbanen fusjonerte til ett selskap. Begge banene ble nedlagt 1.6.1938.

Tønsberg-Eidsfossbanen, TEB,  var en 48 km lang smalsporet (1067 mm) privatbane, åpnet 18.10.1901.

Holmestrand-Vittingfossbanen, HVB, var en 30 km lang smalsporet (1067 mm) privatbane, åpnet 30.9.1902.

Begge banene var dampdrevne, men TEB anskaffet en motorvogn i 1930. Denne var av samme type som NSB anvendte på sine smalsporbaner.

De to banene hadde felles strekning fra Hildestad til Hof. Begge banene var relativt lettbygde, og hele banesystemet hadde en eneste tunnel, Innlofjellet tunnel (342 m) i åskammen ovenfor Holmestrand.

Banesystemet i indre Vestfold hadde sporforbindelse med Vestfoldbanen både i Holmestrand og ved Jarlsberg points utenfor Tønsberg. I Tønsberg fikk privatbanen felles stasjon med NSB i 1915, mens det i Holmestrand hele tiden var to stasjoner.

Banene fikk felles driftsbestyrer i 1927 og ble formelt slått sammen i 1934. Banene hadde lav reisehastighet og relativt lite trafikk. Busser og lastebiler tok opp konkurransen med banen fra 1920-årene. HVB nedla persontrafikken 27.9.1931. Begge banene ble nedlagt 1.6.1938.

Begge banene ble revet og senere er også de fleste av bygningene langs banen forsvunnet. I Holmestrand og Eidsfoss finnes forsatt lokstallen. Av stasjonsbygningene er det kun Revetal og Fossan som eksisterer. Deler av traseen kan fortsatt finnes i terrenget, særlig mot Eidsfoss og Hvittingfoss.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.