Trysilbanen
Kart over den planlagte Trysilbanen med forbindelser fra 1921.
Av .

Trysilbanen var en jernbane planlagt mellom Østerdalen og Trysil med tanke på tømmertransport, men som aldri ble realisert. Planen ble lansert i 1892, men definitivt lagt bort i 1960-årene.

Trysilbanen skulle gå gjennom noen av de mest skogrike bygdene i Norge, hvor tømmeret ble fløtet på Trysilelva mot Karlstad i Sverige. Allerede i 1892 ble det foreslått å bygge en jernbane for å holde tømmeret i Norge, men det var stor uenighet om hvor banen skulle gå. Skulle den gå til Flisa, Elverum eller Rena, og skulle den også tjene som mellomriksbane til Sverige? På grunn av denne uenigheten ble planen utsatt da videre jernbaneutbygging i Norge ble behandlet i 1908.

Den nye store jernbaneplanen i 1923 hadde Trysilbanen med igjen, og den ble vedtatt utredet i Stortinget med stort flertall og med linjen til Elverum. Utviklingen var imidlertid gått videre, og utvidet bruk av bil i samfunnet gjorde jernbane mindre attraktivt. I 1939 bevilget Stortinget penger til veiarbeider, og det ble besluttet at «jernbane Elverum-Trysil bygges ikke». Dermed var Trysilbanen i realiteten gått over i historien, men med langsom og dårlig veibygging ble det arbeidet for jernbane tatt opp igjen.

I 1946 bevilget Stortinget midler til ny planlegging blant annet med tanke på et linjevalg nærmere de tettere befolkede områdene, men i 1949 konkluderte Jernbanekommisjonen at vedtaket fra 1939 måtte settes ut i livet. På 1960-tallet var det derfor bygget ferdig en vei av god standard for person- og godstransport, og Trysilbanen var definitivt ute av bildet.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg