Théodore Géricault, fransk maler og litograf, innledet sammen med Eugéne Delacroix romantikken i malerkunsten.

Hans rytterbilde Chasseur au cheval (Louvre) vakte stor oppsikt på Salon de Paris i 1812 ved sin djervhet og friskhet. Han beundret Rubens og andre barokkunstnere, ble så under et opphold i Firenze og Roma 1816–17 inspirert av antikken og særlig av Michelangelo.

Hans hovedverk, De overlevende fra Medusa (1818–19, Louvre), er inspirert av en samtidshendelse og regnes som innledningen til romantikken i Frankrike. Etter et besøk i Storbritannia, introduserte han de britiske malernes koloritt i fransk kunst, for eksempel i maleriet Veddeløpet i Epsom (1821, Louvre). Som regel gav Géricault seg ikke tid til å male større komposisjoner eller helt fullførte bilder. I sine utkast fra veddeløpsbanen og i sine litografier var han imidlertid en forløper for Honoré Daumier og Edgar Degas i gjengivelsen av bevegelse. Han var selv en ivrig rytter og døde etter en rideulykke. Morbide trekk i hans kunst kommer til syne i hans siste arbeider av gale og halshugde.

Géricault utførte noen få skulpturer som i sin skissemessighet og dynamiske bevegelse peker frem mot Auguste Rodin.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.