Théodore Géricault, fransk maler og litograf, innledet sammen med Eugéne Delacroix romantikken i malerkunsten.

Hans rytterbilde Chasseur au cheval (Louvre) vakte stor oppsikt på Salon de Paris i 1812 ved sin djervhet og friskhet. Han beundret Rubens og andre barokkunstnere, ble så under et opphold i Firenze og Roma 1816–17 inspirert av antikken og særlig av Michelangelo.

Hans hovedverk, De overlevende fra Medusa (1818–19, Louvre), er inspirert av en samtidshendelse og regnes som innledningen til romantikken i Frankrike. Etter et besøk i Storbritannia, introduserte han de britiske malernes koloritt i fransk kunst, for eksempel i maleriet Veddeløpet i Epsom (1821, Louvre). Som regel gav Géricault seg ikke tid til å male større komposisjoner eller helt fullførte bilder. I sine utkast fra veddeløpsbanen og i sine litografier var han imidlertid en forløper for Honoré Daumier og Edgar Degas i gjengivelsen av bevegelse. Han var selv en ivrig rytter og døde etter en rideulykke. Morbide trekk i hans kunst kommer til syne i hans siste arbeider av gale og halshugde.

Géricault utførte noen få skulpturer som i sin skissemessighet og dynamiske bevegelse peker frem mot Auguste Rodin.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.