Historisk sett har ikke Indonesia noen tradisjon for taleteater, men den urgamle skyggespilltradisjonen wayang kan påvises tilbake til 700-tallet e.Kr. Wayang utviklet seg i forskjellige tradisjoner på Java og Bali og kan betegnes som skyggespill ledsaget av dans og musikk. Dramatisk sett bygde det i stor grad på det hinduistiske Mahabharata-eposet som rammehandling for improvisasjoner. Musikken ble fremført av gamelan-orkestre. Den mest kjente form for wayang er kulit som betyr lær, dvs. at dukkene var lærdukker. En spesiell form for maskedans oppstod på 1300-tallet. Disse tradisjonene har senere blandet seg med moderne teaterformer i Indonesia.

Taleteater kom først på begynnelsen av 1900-tallet, delvis som en innflytelse fra nederlenderne som tok med seg sin teatertradisjon. Det oppstod etter hvert egne indonesiske taleteatersjangere i Indonesia, slik som ketoprak og ludruk. Ketoprak-formen kjennetegnes av at den ledsages av gamelan-musikk. Skuespillerne verken synger eller danser i prinsippet, men der finnes noen innslag av sang og dans. I 1925 fantes det f.eks. bare i og omkring Surakarta 400–500 ketoprak-grupper. Ludruk er en taleteaterform basert på realisme. Fra ca. 1920 profesjonaliserte skuespillerne seg, og både indonesiske språk og nederlandsk ble brukt.

Etter selvstendigheten i 1945 steg antallet teatergrupper sterkt, noe som også gjaldt amatørgrupper som det etter hvert fantes flere tusen av. Jakarta Teater ble grunnlagt i 1970 og samtidig ble Jakarta-instituttet for kunstutdanning etablert med et eget teaterakademi. Nye teaterformer har etablert seg med grupper som Koma-teateret i Jakarta og Gandrik-teateret i Yogyakarta. Sistnevnte har prøvd å ta opp landlige tradisjoner i sitt arbeid, og er særlig kjent for forestillingen Tre ånder (1990).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.