Utkast til Stratolaunch sitt flybårne oppskytningssystem, som etter planer fra 2011 skal være klart for bruk i 2020.

Dynetics/Stratolaunch. Begrenset gjenbruk

Stratolaunch Systems, navn på amerikansk selskap opprettet i 2011 for å utvikle et flybåret system for lette til middels tunge satellitter. Bak selskapet står Microsoft-milliardæren Paul G. Allen og den kjente flykonstruktøren Burt Rutan. De to hadde samarbeidet tidligere i utviklingen av bæreflyet WhiteKnightOne og det suborbitale bemannede romfartøyet SpaceShipOne, som i 2004 vant Ansari X-prisen på 10 millioner dollar for to flyvninger til en høyde av over 100 km i løpet av to uker.

Stratolaunch Systems sitt nye oppskytningssystem er basert på omtrent samme konsept, men i en helt annen skala. Bæreflyet skal ha to skrog, hvert på størrelse med en Boeing 747. Tre jetmotorer på undersiden av vingen utenfor hvert av skrogene får en ytelse tilsvarende den for 747 motorene, og vingespennet blir ca. 117 m.

Flertrinns-bæreraketten vil henge under det midtre vingepartiet. Den skal leveres av Elon Musk sitt selskap SpaceX, og blir trolig basert på Falcon 9.

Hele transportsystemet får en startvekt på omkring 545 tonn, og vil kreve en runway-lengde på 3660 m.

Bæreraketten vil bli sluppet i en høyde av 9150 m, og skal kunne plassere en nyttelast på opptil 6 tonn i en lav jordbane.

Bæreflyet planlegges bygget i en hangar som, med en gulvflate på 18 600 kvadratmeter, vil bli oppført ved Mojave Air and Space Port i California.

Ifølge planer lagt frem på en pressekonferanse i Seattle 13. desember 2011 skal første oppskytning gjennomføres i 2020.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.