Richard Leacock, britisk-amerikansk dokumentarfilmskaper. Startet sin karriere som fotograf for Robert Flaherty på filmen Louisiana Story (1948). I 1960-årene ble han en av de ledende eksponenter for direct cinema-bevegelsen i USA. Fjernsynsselskapene ABC og CBS ble etter hvert storforbrukere av slik dokumentarfilm, og Leacock samarbeidet med flere av datidens markante dokumentarfilmskapere. Han tok utgangspunkt i forskjellige sider ved det amerikanske samfunnet, bl.a. med The Chair (1962; sm.m. D. A. Pennebaker), hvor en dommer redegjør for sitt syn på den elektriske stol, og Happy Mother's Day (1963; sm.m. Joyce Chopra). Han følger også kjente menn og hendelser, bl.a. i Primary (1960; sm.m. Robert Drew) om John F. Kennedy og Hubert Humphreys valgkamp, i Don't Look Back (1967), et artistportrett av Bob Dylan, og i rockefestivalfilmen Monterey Pop (1968); begge de sistnevnte laget i samarbeid med D. A. Pennebaker. Leacock var blant dem som brukte den nye lette kamerautrustningen til å komme nærmere inn på motivene, og var med på å gi dokumentarfilmen et nytt autentisk uttrykk.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.