Richard Leacock, britisk-amerikansk dokumentarfilmskaper. Startet sin karriere som fotograf for Robert Flaherty på filmen Louisiana Story (1948). I 1960-årene ble han en av de ledende eksponenter for direct cinema-bevegelsen i USA. Fjernsynsselskapene ABC og CBS ble etter hvert storforbrukere av slik dokumentarfilm, og Leacock samarbeidet med flere av datidens markante dokumentarfilmskapere. Han tok utgangspunkt i forskjellige sider ved det amerikanske samfunnet, bl.a. med The Chair (1962; sm.m. D. A. Pennebaker), hvor en dommer redegjør for sitt syn på den elektriske stol, og Happy Mother's Day (1963; sm.m. Joyce Chopra). Han følger også kjente menn og hendelser, bl.a. i Primary (1960; sm.m. Robert Drew) om John F. Kennedy og Hubert Humphreys valgkamp, i Don't Look Back (1967), et artistportrett av Bob Dylan, og i rockefestivalfilmen Monterey Pop (1968); begge de sistnevnte laget i samarbeid med D. A. Pennebaker. Leacock var blant dem som brukte den nye lette kamerautrustningen til å komme nærmere inn på motivene, og var med på å gi dokumentarfilmen et nytt autentisk uttrykk.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.