Pilatus PC-9, sveitsisk toseters turbopropdrevet treningsfly produsert av Pilatus Aircraft.

Pilatus PC-9 fløy første gang 7. mai 1984 og ble levert fra 1987. Den moderniserte PC-9M ble levert fra 1996 og er fremdeles i produksjon. I alt var over 260 PC-9 og PC-9M levert per 2015. Beechcraft produserer en variant av PC-9 som T-6 Texan II.

PC-9M er utstyrt med en Pratt & Whitney Canada PT-6A turbopropmotor med en ytelse på opptil 709 kW og har opptil seks festemaster under vingene for bomber, raketter og mitraljøser med samlet vekt på opptil 1040 kg.

  • vingespenn 10,19 m
  • lengde 10,18 m
  • maksimal startvekt 3200 kg
  • toppfart 593 km/t
  • største operasjonshøyde 37 992 fot (11 580 m)
  • rekkevidde 1642 km

Pilatus PC-7 Mk II er en nedgradert variant av PC-9, som markedsføres som et rimeligere alternativ til PC-9M. PC-7 Mk II fløy første gang 28. september 1992 og ble levert fra 1994.

PC-7 Mk II er utstyrt med en Pratt & Whitney Canada PT-6A turbopropmotor med en ytelse på 522 kW og har opptil seks festemaster under vingene for en våpenlast opptil 1040 kg.

  • vingespenn 10,19 m
  • lengde 10,18 m
  • maksimal startvekt 2850 kg
  • toppfart 556 km/t
  • største operasjonshøyde 32 006 fot (9755 m)
  • rekkevidde 1482 km

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.