Pilatus PC-9, sveitsisk toseters turbopropdrevet treningsfly produsert av Pilatus Aircraft.

Pilatus PC-9 fløy første gang 7. mai 1984 og ble levert fra 1987. Den moderniserte PC-9M ble levert fra 1996 og er fremdeles i produksjon. I alt var over 260 PC-9 og PC-9M levert per 2015. Beechcraft produserer en variant av PC-9 som T-6 Texan II.

PC-9M er utstyrt med en Pratt & Whitney Canada PT-6A turbopropmotor med en ytelse på opptil 709 kW og har opptil seks festemaster under vingene for bomber, raketter og mitraljøser med samlet vekt på opptil 1040 kg.

  • vingespenn 10,19 m
  • lengde 10,18 m
  • maksimal startvekt 3200 kg
  • toppfart 593 km/t
  • største operasjonshøyde 37 992 fot (11 580 m)
  • rekkevidde 1642 km

Pilatus PC-7 Mk II er en nedgradert variant av PC-9, som markedsføres som et rimeligere alternativ til PC-9M. PC-7 Mk II fløy første gang 28. september 1992 og ble levert fra 1994.

PC-7 Mk II er utstyrt med en Pratt & Whitney Canada PT-6A turbopropmotor med en ytelse på 522 kW og har opptil seks festemaster under vingene for en våpenlast opptil 1040 kg.

  • vingespenn 10,19 m
  • lengde 10,18 m
  • maksimal startvekt 2850 kg
  • toppfart 556 km/t
  • største operasjonshøyde 32 006 fot (9755 m)
  • rekkevidde 1482 km

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.