Nanna Ditzel

Faktaboks

Nanna Ditzel
født:
6. oktober 1923, København, Danmark
død:
17. juni 2005, København, Danmark
Møbelstoffet Hallingdal tegnet av Nanna Ditzel for Percy von Halling-Koch Design Center. Stoffet er produsert av Gudbrandsdalens Uldvarefabrik for Kvadrat, Danmark. Stoffet ble tegnet i 1964/65 og har vært i produksjon fra 1965.
Møbelstoffet Hallingdal

Nanna Ditzel var en dansk designer. Hun hadde et stort nedslagsfelt, og formga blant annet møbler, smykker og tekstiler. I 1964 designet Ditzel den kjente og fortsatt aktuelle møbelstoffserien Hallingdal for Gudbrandsdalen Uldvarefabrik.

Oppvekst og utdannelse

Nanna Ditzel vokste opp i København. Hun var helt fra barnsbein av tiltrukket av det kreative, og som ungdom ble hun interessert i interiørarkitektur. Hun studerte derfor på Kunsthåndverkerskolens Snedkerdagskole. Undervisningen på skolen tok utgangspunkt i Kaare Klints møbellære.

Under utdannelsen ble Nanna Ditzel kjent med flere av etterkrigsårenes designspirer. Deriblant Grete Jalk og Kristian Vedel, og ikke minst Jørgen Ditzel (1921–1961), hennes kommende ektemann.

Eget designfirma

I 1946 flyttet Nanna og Jørgen Ditzel sammen. Han jobbet på daværende tidspunkt som designer for Magasin du Nord, mens hun fikk ansettelse hos Frits Schlegels tegnekontor. Senere samme år etablerte de felles designfirma. De leverte forslag til en rekke designkonkurranser med håp om å få ting satt i produksjon. I 1951 deltok ekteparet på Triennalen i Milano der de ble tildelt sølvmedalje.

Scandinavian design

Ekteparet påvirket og var fornyere av den organiske modernismen, som i 1950-årene fikk navnet Scandinavian design. Deres flettede møbler for kurvmakeren R. Wengler er i myke avrundede former. I Kurvestol fra 1951 integrerte de den bærende konstruksjonen i sitteskallet.

Avantgardistisk og langt foran sin tid var deres Trapperum (1952), et sitte- og liggemøbel, konstruert som en trapp med løse sittemoduler og nakkestøtter. Påvirkningen var antagelig etter Ray og Charles Eames eksperimenthus – Case Study House No. 8 (1949).

I 1950-årene begynte også samarbeidet med møbelprodusenten Kolds Savværk. Pølsestolen fra 1958 er med en sirkelformet, polstret rygg og armlene som løper i et stykke, montert til for- og bakbein. Utformingen er maskulin samtidig som den er omfavnende.

Smykker

Halssmykke i sølv, designet av Nanna og Jørgen Ditzel i 1950-årene for A. Michelsen.

I 1950 leverte Nanna og Jørgen Ditzel inn forslag på smykker til det danske Guldsmedefagets Fællesråd. De lyktes og vant førstepremie. Det premierte halssmykket ble videreutviklet og produsert av A. Michelsen det samme året. Senere fulgte en rekke smykker for produsenten, deriblant et øresmykke som henger i øreflippen, ikke ulik tankegangen til Tone Vigelands Slynge.

Det som kjennetegner Ditzels smykker er at de tar utgangspunkt i kroppens proporsjoner og funksjoner.

Georg Jensen

I midten av 1950-årene startet samarbeidet med gullsmedfirmaet Georg Jensen. Et av de første designene var en stor armring i hulformet sølv. Den organiske formen ble også fulgt opp i et par øresmykker, som hviler i ørebruskets underkant. I 1957 designet hun et halssmykke i sølv med en solid klave hvor fem, bevegelige bladformer henger ned fra.

Arbeider på egen hånd

Etter Jørgen Ditzel døde i 1961 fortsatte Nanna Ditzel å drive tegnekontoret på egen hånd. Samtidig ble hun delaktig i Mobilia, et designtidsskrift som hadde stor betydning ved å formidle dansk design til et internasjonalt marked.

Møbler i 1960-årene

Til en utstilling i 1962 laget Ditzel et interiør med lave sittemøbler, komponert rundt sirkelformen. De brøt med tradisjonelle, danske snekkermestermøbler, da de var mer orientert mot industriell produksjon.

En internasjonal slager var hennes multifunksjonelle Trissemøbler (1962) som ligner på en trådsnelle i dreid tre. Møbelet var opprinnelig designet for barn og kom i ulike størrelser. De ble brukt som stoler, bord eller store leker som kunne stables oppå hverandre.

London

Nanna Ditzel designet den popinfluerte stolen OD 5301-2 for Odense Maskinsnedkeri i 1969.

I perioden 1968 til 1986 bodde Nanna Ditzel i London. Der etablerte hun firmaet Interspace (1970–1983), sammen med Kurt Heide, som en forlengelse av det egne tegnekontoret. Hun designet tepper for firmaet Kvadrat. Utformingen av møbler og fargesettingen ble mer radikal enn tidligere. Ditzel arbeidet også for engelske produsenter, som LPC Upholstery. Etter Heide døde flyttet hun tilbake til Danmark.

Senere år

Nanna Ditzels Bænk for to for Fredericia Furniture vant en japansk designpris i 1989.

Nanna Ditzel var hele tiden nysgjerrig på å utvikle design i pakt med tiden og nye tekniske muligheter. I 1987 stod hun for fargesetting av de danske IC3-togene og i 1989 begynte samarbeidet med Fredericia Furniture. Først ut var Bænk til to (1989), et sittemøbel for to i laminert finér med trykt dekor i ryggen, pluss et bord som var tilpasset benkens form. Fire år senere designet hun stabelstolen Trinidad for den samme produsenten. Den bærende konstruksjonen er i lakkert stålrør mens rygg og sete er i laminert kryssfiner. Trinidad som er blitt en dansk designklassiker vant flere internasjonale priser.

Hennes siste design ble produsert omkring 2003.

Designpriser

Nanna Ditzel mottok en rekke internasjonale og nasjonale designpriser, deriblant Lunningprisen i 1956 sammen med Jørgen Ditzel.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Horsfeld, Hanne (2016). Nanna Ditzel, Lindhardt og Ringhof

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg