Faktaboks

Marit Følstad
Født
1969, Tromsø
Circle Drawing
Marit Følstad, Circle Drawing, 1998
Circle Drawing
© /BONO.
Lisens: Vernet verk

Marit Følstad er en norsk kunstner som jobber med lyd, lys og video, samt multimediainstallasjoner. Hennes verk inneholder ofte repeterende bevegelser, bakgrunnsfarger, lys, lyd og hendelser hvor menneskets utsatthet problematiseres.

Følstad er utdannet ved Glasgow School of Art i Skottland, 1995-1998 og har en MFA i tidsbasert kunst fra School of the Art Institute of Chicago i USA, 1998-2000.

Følstad bor og arbeider i Oslo.

Kroppen som materiale

Ofte forekommer Følstads egen kropp i hennes arbeider. Kroppen fungerer da som et upersonlige materiale som formidler handlinger, ideer og følelser som betrakteren gjenkjenner som nettopp handlinger, ideer og følelser, snarere enn et uttrykk for Følstad selv. Det er naturlig å trekke linjer fra Følstads kunst til pionerene innen feministisk kunst på 1970-tallet hvor kvinners personlige og kroppslige bevisstgjøring fikk politisk relevans, og kroppen ble et sentralt omdreiningspunkt når kjønn og identitet skulle kommuniseres.

Følstad jobber i forlengelsen av performancekunsten og Body-Art fra samme periode. Innen disse strategiene var kunstnerens kropp et effektivt redskap til å utforske individets sårbarhet i reelle situasjoner. Kunstnere som Vito Acconci (født 1940), Marina Abramović (født 1946), Carole Schneeman (født 1932) og Bruce Naumann (født 1941) er viktige forbilder for Følstad.

Videoarbeider

Innholdet i Følstads videoverk viser enkle handlinger eller genererte prosesser, som da en hund uopphørlig slikker hennes ansikt, en mann som gjentagende kysser kunstnerens nakke eller da hun blåser opp en ballong. Monotonien som preger disse arbeidene utfordrer subjektets fysiske og psykiske barrierer og leder ofte til uforutsigbare endepunkt.

Et eksempel på dette er videoen Circle Drawing (1998). Den er basert på et konsept hvor kunstnerens kroppslige anstrengelse og tusjpennens varighet var bestemmende for verkets innhold og lengde.

Separatutstillinger i utvalg

  • 2013: With The Lights Out: Effearte Gallery, Milan, Italy

  • 2012: Something in the Way: LAUTOM Contemporary, Oslo, Norway
  • 2009: Last Day of Magic: Galleri Riis, Oslo, Norway

  • 2006: It's all in my head: Kunstnernes Hus, Oslo, Norway
  • 2004: Strategies for Living: Museum of Installation, London, U.K
  • 1999: Memory Drawing: Tromsø Kunstforening, Norway

 Gruppeutstillinger i utvalg

  • 2013: Nordic Outbreak: Scandinavia House, New York, KIASMA Museum of Contemporary Art, Helsinki og Reykjavik Art Museum, Iceland 

  • 2013: PARADOX: Posisjoner i norsk videokunst 1980–2010, The National Museum of Art, Architecture and Design, Oslo, Norge
  • 2009: 21st Century Exhibition:The International Incheon Women Artist Biennial, Korea
  • 2006: Tegnebiennalen: Stenersenmuseet, Oslo, Norway
  • 2005: KISS: When a kiss isn't just a kiss, Contemporary Art Galleries, University of Connecticut, USA

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Eva Klerk Gange, Jeremy Welsh, Birgitte Sauge, Marianne Yvenes: Paradoks: Posisjoner innen norsk videokunst 1980-2010. (2013)
  • Marit Følstad (red.): It's all in my head. (2006)

Faktaboks

Marit Følstad

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg