Marit Følstad er en norsk kunstner som jobber med lyd, lys og video, samt multimediainstallasjoner. Hennes verk inneholder ofte repeterende bevegelser, bakgrunnsfarger, lys, lyd og hendelser hvor menneskets utsatthet problematiseres.

Følstad er utdannet ved Glasgow School of Art i Skottland, 1995-1998 og har en MFA i tidsbasert kunst fra School of the Art Institute of Chicago i USA, 1998-2000.

Følstad bor og arbeider i Oslo.

Ofte forekommer Følstads egen kropp i hennes arbeider. Kroppen fungerer da som et upersonlige materiale som formidler handlinger, ideer og følelser som betrakteren gjenkjenner som nettopp handlinger, ideer og følelser, snarere enn et uttrykk for Følstad selv. Det er naturlig å trekke linjer fra Følstads kunst til pionerene innen feministisk kunst på 1970-tallet hvor kvinners personlige og kroppslige bevisstgjøring fikk politisk relevans, og kroppen ble et sentralt omdreiningspunkt når kjønn og identitet skulle kommuniseres. 

Følstad jobber i forlengelsen av performancekunsten og Body-Art fra samme periode. Innen disse strategiene var kunstnerens kropp et effektivt redskap til å utforske individets sårbarhet i reelle situasjoner. Kunstnere som Vito Acconci (f.1940), Marina Abramović (f.1946), Carole Schneeman (f.1932) og Bruce Naumann (f.1941) er viktige forebilder for Følstad.

Innholdet i Følstads videoverk viser enkle handlinger eller genererte prosesser, som da en hund uopphørlig slikker hennes ansikt, en mann som gjentagende kysser kunstnerens nakke eller da hun blåser opp en ballong.  Monotonien som  preger disse arbeidene utfordrer subjektets fysiske og psykiske barrierer og leder ofte til uforutsigbare endepunkt.

Et eksempel på dette er videoen Circle Drawing (1998). Den er basert på et konsept hvor kunstnerens kroppslige anstrengelse og tusjpennens varighet var bestemmende for verkets innhold og lengde.

  • Eva Klerk Gange,Jeremy Welsh, Birgitte Sauge, Marianne Yvenes: Paradoks: Posisjoner innen norsk videokunst 1980-2010. (2013). Finn boken i Bibsys.
  • Marit Følstad (red.): It's all in my head. (2006). Finn boken i Bibsys.
  • 2013: With The Lights Out: Effearte Gallery, Milan, Italy

  • 2012: Something in the Way: LAUTOM Contemporary, Oslo, Norway
  • 2009: Last Day of Magic: Galleri Riis, Oslo, Norway

  • 2006: It's all in my head: Kunstnernes Hus, Oslo, Norway
  • 2004: Strategies for Living: Museum of Installation, London, U.K
  • 1999: Memory Drawing: Tromsø Kunstforening, Norway
  • 2013: Nordic Outbreak: Scandinavia House, New York, KIASMA Museum of Contemporary Art, Helsinki og Reykjavik Art Museum, Iceland 

  • 2013: PARADOX: Posisjoner i norsk videokunst 1980–2010, The National Museum of Art, Architecture and Design, Oslo, Norge
  • 2009: 21st Century Exhibition:The International Incheon Women Artist Biennial, Korea
  • 2006: Tegnebiennalen: Stenersenmuseet, Oslo, Norway
  • 2005: KISS: When a kiss isn't just a kiss, Contemporary Art Galleries, University of Connecticut, USA

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.