Marie-Claire Blais, fransk-kanadisk forfatter. Hun skriver særlig om konflikter innenfor nære familierelasjoner og om hvordan foreldrenes tyranni kan ødelegge unge menneskers fremtid. Ut fra egne efaringer behandler hun ofte lesbiske miljøer, og hun viser dyp sympati for marginale skjebner av alle slag. Uttrykksformen hennes er provoserende og ofte preget av svart humor, men også lyrisk og medfølende. Stilen har fått et stadig mer eksperimenterende preg. Hun bruker ofte en polyfon teknikk når hun komponerer bøkene sine; blant annet lar hun historien bli fortalt av ulike stemmer som stilles opp mot hverandre. Mange av bøkene er preget av katastrofestemning og gir inntrykk av å skildre en verden i forfall og oppløsning.     

Blais oppnådde stor oppmerksomhet med debutboken La belle Bête (1959 "Den vakre tosken"), om forholdet mellom en meget pen, men nærmest tilbakestående gutt og hans stygge, men intelligente søster. Hennes mest kjente roman er Une saison dans la vie d'Emmanuel (1965, n. overs. "Et halvt år av Emmanuels liv", 1967). Blant hennes mange senere romaner kan nevnes Les Nuits de l'Underground (1978 "Nettene i Undergrunnen"), Le Sourd dans la ville (1979, "Den døve i byen"), Soifs (1995, "Tørst"), Dans la foudre et la lumière (2001, "I lyn og lys") og Le jeune homme sans avenir (2012, "Den unge mannen uten fremtid". Aux Jardins des acasias (2014. "I Akasiehagene") er både en skildring i romanform fra et hjem for AIDS-syke og en refleksjon rundt Blais' eget forfatterskap.

Blais har også skrevet dikt, skuespill og tekster for radio, samt artikler om litteratur og selvbiografiske essayer. Hun regnes blant Canadas mest betydningsfulle forfattere, og hun har fått en lang rekke priser og utmerkelser både i sitt hjemland, i USA og i Europa. En av Canadas viktigste litterære priser er oppkalt etter og beskyttet av henne.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.