Maria Schneider er mest kjent for sitt arbeid med storbandet Maria Schneider Orchestra.
En forløper til bandet ble etablert sammen med trombonisten Jon Fedchock i 1989. Senere tok Schneider selv over ledelsen, og utviklet sitt eget repertoar blant annet gjennom et fast ukentlig engasjement på klubben Visiones i New York fra 1993 til 1998. Dette resulterte i innspillingen av hennes debutalbum Evanesence (ENJA, '94). Orkesteret på 17 personer er hovedsakelig New York-basert og inkluderer profilerte jazzmusikere som Jay Anderson, Ben Monder, Frank Kimbrough, Clarence Penn, Ingrid Jensen, Jeff Ballard, Steve Wilson og George Flynn.
Ved siden av sitt eget orkester har Schneider gjestedirigert og komponert bestillingsverker for en lang rekke kammerensembler og orkestre.
Utgivelsen Winter Morning Walks (2013), hvor Schneider tonesatte dikt av Ted Kooser i samarbeid med blant annet Australian Chamber Orchestra, fremhevet hennes komponiststatus ytterligere. For denne utgivelsen vant hun tre Grammy-priser i klassisk-kategorien og ble med det en av svært få som har vunnet Grammy innenfor både jazz og klassisk. Denne sjangermessige dualiteten er en karakteristikk som ofte blir brukt til å beskrive Schneiders musikk.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.