L'art pour l'art, slagord skapt av den franske filosof og politiker Victor Cousin i 1836 som uttrykk for den tanke at et kunstverk skal bedømmes bare ut fra kunstens egne lover. Verket skal være uavhengig av tidens mer eller mindre tilfeldige moralske, religiøse eller sosiale tendenser.

Synet har sitt utgangspunkt i Immanuel Kants estetikk. Det ble først brukt som program innen litteraturen i siste halvdel av 1800-tallet av parnassianerne, med Théophile Gautier og Leconte de Lisle i spissen. I malerkunsten ble ideen et grunnsyn for impresjonistene i deres reaksjon mot de andre strømningene som betonte innholdets betydning og den litterære verdi i maleriet. I kunsthistorisk forskning medførte synet en styrket og utvidet formalistisk betraktningsmåte.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.