Kai Nielsen var en dansk billedhugger. I 1902–1906 var han elev ved Kunstakademiet i København. Inspirert av Auguste Rodin og barokken formet han i ungdomsverker som Naken (1908) og Marmorpiken (1909–1910) en livsnær, frodig svulmende stil som betegner noe nytt i dansk skulptur. I statuetter som Pike som piller tær (1907) og Fornem dame gnir sig på hoften med kamferspiritus (1909) har Nasjonalgalleriet i Oslo gode eksempler på denne nyskapende kunst.

Et hovedverk er den pompøse granittstatuen av Mads Rasmussen i Faaborg Museum (1912–1914). Like ved, på byens torg, står hans mektige Ymerbrønden (1913–1915). På Blågårds Plads i København utførte han samtidig en større utsmykning av 22 granittskulpturer. Av senere arbeider må nevnes Granittøsen (1915), Leda med svanen (1918), Leda uten svanen (1920) og Venus med eplet (1918–1920). Til Ny Carlsberg Glyptotek i København utførte han 1920 den frodige Vandmoderen, senere overført til Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden.

For Bing & Grøndahls Porcelænsfabrik laget han humørfylte keramiske småfigurer. Mange av hans arbeider er kommet til Norge. Nasjonalmuseet/Nasjonalgalleriet eier, foruten de nevnte, åtte skulpturer, blant annet portretthodene av Ludvig Karsten (1922) og Axel Revold. Bergen Billedgalleri eier et marmoreksemplar av Revold-bysten (1922–1923). I Frognerparken i Oslo finnes Mor og barn i svart granitt (1917), ved Rådhuset portrett-hermen av Fridtjof Nansen (1921). For skipsreder Klaveness på Lysaker laget han 1919 den sterkt bevegede gruppe Zeus og Io, som også befinner seg i en replikk i Henie Onstad Kunstsenter. Artikkelsamlingen Lidt om skulptur kom ut posthumt i 1949.

  • Gether, Christian: Billedhuggeren Kai Nielsen 1882–1924, 1986

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.