Jeep, amerikansk terrenggående firehjulsdrevet militært kjøretøy spesielt kjent fra den andre verdenskrig, brukt i en rekke roller. 

En Willys-jeep fra den annen verdenskrig.

Anon. Begrenset gjenbruk

Jeepen ble opprinnelig utviklet av American Bantam Car Company, etter spesifikasjoner fra den amerikanske hæren, og den første prototypen ble levert høsten 1940. Det ble raskt klart at American Bantam Car Company ikke hadde kapasitet til å kunne produsere det antall som var forventet, og det ble henholdsvis Willys og Ford som nesten utelukkende kom til å stå for produksjonen av de i alt nesten 650 000 kjøretøyene som ble produsert under andre verdenskrig.

Bantam produserte i tillegg til en forserie på 70 kjøretøy bare i overkant av 2500 av den standarisert varianten Bantam BRC, Willys produserte i alt i overkant av 350 000 jeeper (Willys MB, inkludert omkring 1500 Willys MA), og Ford produserte omkring 3700 Ford GP, omkring 277 750 Ford GPW og omkring 12 750 av den amfibiske Ford GPA.

Omkring 187 000 jeeper ble under krigen overført til allierte nasjoner, hvorav Storbritannia mottok over 105 000 og Sovjetunionen over 50 000. Etter krigen ble ytterligere antall jeeper overført i forbindelse med blant annet våpenhjelpprogrammer, og mange havnet og på det sivile markedet.

I Norge fikk Forsvaret overført omkring 3000 jeeper i forbindelse med våpenhjelpprogrammet. Jeepen var allerede i bruk av norske styrker under krigen og de siste forble i bruk i Forsvaret helt frem til 1992.

Willys MB, som var den mest produserte varianten, var utstyrt med en Willys firesylindret bensinmotor med en ytelse på 55 kh. Lengde 3,36 m, toppfart 97 km/t.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.