Tegning til kronikk i Politiken (1962) av Ib Andersen. Bildet er hentet fra boken Tegneren Ib Andersen (2008), utgitt i forbindelse med hans 100-års dag. Forlaget Vandkunsten, København.

Tegning i Politiken (1962) av Ib Andersen av Ib Andersen/Forlaget Vandkunsten. Gjengitt med tillatelse

Ib Andersen er en dansk tegner, illustratør, plakatkunstner og arkitekt, særlig kjent for sine tegninger i Politikens Magasin fra 1930 og fram til 1960-tallet. Han var allsidig, og arbeidene hans strekker seg fra naturalistiske pennetegninger i svart-hvitt til nyskapende grafisk plakatkunst.

Samspillet mellom tegning og typografi er framtredende i plakatene og bokillustrasjonene. Han utførte også landskaps- og stemningsbilder i en mer folkelig, stil og han tegnet motiv til danske pengesedler.

Som ung var Ib Andersen en pioner for det moderne grafiske formspråket. De siste årene vendte han seg bort fra det abstrakte i sin egen kunst, og fra 1950-tallet var han opptatt av å skildre naturen slik den var.

Ib Andersen var sønn av tegneren Valdemar Andersen.

Ib Andersen ble opprinnelig utdannet arkitekt ved akademiets bygningsskole i Frederiksberg fra 1926 til 1929. Han arbeidet noen år som arkitekt, hos blant andre Poul Henningsen

Fra 1930 begynte Andersen å tegne for søndagstillegget til Berlingske Tidende. Fra 1934 ble han fast illustratør for Politikens Magasin, hvor han ble fram til sin død i 1969. Han foretok flere langvarige studiereiser, blant annet til India og Afrika. 

For Politiken lagde han alt fra stiliserte forsideillustrasjoner i farger til realistiske pennetegninger i sort-hvitt. Særlig kjent er han for sine stemningsfulle landskapstegninger som dekket to sider av magasinet. Han skildret den danske naturen eller hus og stemninger i byen på en poetisk, men samtidig jordnær og gjenkjennelig måte. 

Reklameskilt for Cap Horn tobak, 1938, utført av Ib Andersen. Bildet er hentet fra boken Tegneren Ib Andersen (2008), utgitt av Forlaget Vandkunsten, København.

Cap Horn tobak av Ib Andersen av Ib Andersen/Forlaget Vandkunsten. Gjengitt med tillatelse

Interessen for layout og typografi brakte Andersen inn i reklame- og forlagsverdenen. Det grafiske formspråket hans var moderne, med stilistiske komposisjoner og nøye utvalgte farger.

Han designet etiketter for Kolding Most og tobakksemballasje for Færch. I tillegg laget han en rekke plakater for ulike oppdragsgivere, blant annet Det Danske Luftfartsselskab. Særlig kjent er han for sin tivoliplakat med motiv av en pariserhjulvogn mot nattehimmelen. Andersen tegnet plakaten for Tivolis hundreårsjubileum i 1943, og motivet er stadig blitt trykt på nytt siden da.

Andersen laget flere bokomslag og bokillustrasjoner, blant annet Johannes. V. Jensens Den lange Rejse (1941), B. S. Ingemanns Morgen- og Aftensange (1943), Izaac Waltons Den fuldkomne Fisker (1943) og Vore gamle Tropekolonier (1953).

På 1950–70-tallet utviklet Andersen, i samarbeid med grafikeren Gunnar Biilmann Petersen, to serier design til baksiden av pengesedlene til Danmarks National Bank. Den første serien fra 1954 besto av danske nasjonale symboler, som Kronborg, Egeskov Mølle og Roskilde Domkirke. 1972-serien besto av dyremotiv, blant annet ekorn og firfisler. Andersens eget ekorn, som han hadde boende i atelieret sitt, sto modell for tusenkroneseddelen fra 1972-serien. 

  • Bodelsen, Anders m. fl. (2008). Tegneren Ib Andersen. Forlaget Vandkunsten. København.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.