I motsetning til flere av sine naboland, er Kroatias dansehistorie preget av nærheten til det gamle østerriksk-ungarske dobbeltmonarki. Dessuten var kystprovinsene i stor grad påvirket av tilknytningen til Italia, særlig Venezia.

Det første profesjonelle ballettensemblet ble etablert 1894 ved operaen i Zagreb. Med klassikeren Coppelia var det kroatiske ballettmiljøet et faktum, noe som ble bekreftet av oppførelsen av Giselle i 1897. Året etter ble de første to ballettene med et kroatisk tema fremført, Jela og Ved Plitvica.

Senere ble Zagreb-operaen stengt noen år, men gjenåpnet i 1921 med den russisk-jugoslaviske koreografen og danseren Margarita Petrovna Froman (1880–1970) som den ledende kraft. Tidligere hadde hun vært solist ved Bolsjoj-balletten og medlem av Djagilevs kompani. I 1924 startet hun en ballettskole som fikk stor betydning for dansemiljøet i Kroatia. Det ble dessuten i mellomkrigstiden dannet ballettkompanier ved de kroatiske operahusene i Osijek, Rijeka og Split. Under den annen verdenskrig ble balletten oppløst, og kom først i gang i slutten av 1940-årene.

Typisk for det kroatiske dansemiljøet er folklore-ensemblet Lado fra Zagreb, som også har gjestet Oslo. Ensemblet ble grunnlagt i 1949 som et profesjonelt nasjonalt kompani med formål å vise kroatiske folkesanger og folkedanser.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.