I motsetning til flere av sine naboland, er Kroatias dansehistorie preget av nærheten til det gamle østerriksk-ungarske dobbeltmonarki. Dessuten var kystprovinsene i stor grad påvirket av tilknytningen til Italia, særlig Venezia.

Det første profesjonelle ballettensemblet ble etablert 1894 ved operaen i Zagreb. Med klassikeren Coppelia var det kroatiske ballettmiljøet et faktum, noe som ble bekreftet av oppførelsen av Giselle i 1897. Året etter ble de første to ballettene med et kroatisk tema fremført, Jela og Ved Plitvica.

Senere ble Zagreb-operaen stengt noen år, men gjenåpnet i 1921 med den russisk-jugoslaviske koreografen og danseren Margarita Petrovna Froman (1880–1970) som den ledende kraft. Tidligere hadde hun vært solist ved Bolsjoj-balletten og medlem av Djagilevs kompani. I 1924 startet hun en ballettskole som fikk stor betydning for dansemiljøet i Kroatia. Det ble dessuten i mellomkrigstiden dannet ballettkompanier ved de kroatiske operahusene i Osijek, Rijeka og Split. Under den annen verdenskrig ble balletten oppløst, og kom først i gang i slutten av 1940-årene.

Typisk for det kroatiske dansemiljøet er folklore-ensemblet Lado fra Zagreb, som også har gjestet Oslo. Ensemblet ble grunnlagt i 1949 som et profesjonelt nasjonalt kompani med formål å vise kroatiske folkesanger og folkedanser.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.