Andreas Enderlé

Faktaboks

Andreas Enderlé
Født
26. november 1884, Kristiania
Død
25. juni 1934, Oslo
Andreas Enderlés lokkurne i glasert leirgods ble utført i 1910.

Artikkelstart

Andreas Enderlé var en norsk keramiker og billedhugger. Han var en av landets første verkstedkeramikere. Mest kjent var Enderlé dog som skulptør.

Bakgrunn

Enderlé hadde en allsidig utdannelse fra Norge og utlandet. I 1903 studerte han til formgiver i henholdsvis Biel og Bern, begge i Sveits. I perioden fra 1905 til 1906 gikk han på kunstakademiet i Wien og var elev under Hans Bitterlich. Samtidig var han privatelev av Anton Breneck. På Statens Kunstakademi i Oslo studerte han under Gunnar Utsond (1909–1911).

Keramikk

Etter hjemkomsten fra Wien i 1906 etablerte Andreas Enderlé eget keramisk verksted. Han laget først urner, boller og krukker i art nouveau-stil. Komposisjonen var arkitektonisk, men allikevel mer robust i karakteren enn hos kollegaene Andreas Schneider og Annar Aune. Varene omsatte han på Stortorvet i hovedstaden.

Skulptur

Etter han studerte i skulpturklassen under Utsond kalte han seg billedhogger. Fra 1910 kommer bronseskulpturen Mot lyset, (Kvinne stiger opp av havet). Motivet illustrerer en kvinne som står på et fundament formet av mennesker. Uttrykket er noe sentimentalt. Påvirkningen fra sentraleuropeisk art nouveau er sterk, og verket oppleves som lite personlig. Omkring 1920 designet han ornamentikken til Jøtuls magasinovn 190.

Enderlé utførte akter og portrettmedaljonger, samt blant annet en Bjørnson-maske (1911), tidligere i Nationaltheatret. Han er representert i blant annet Nasjonalmuseet med en urne i keramikk.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Skedsmo, Tone mfl (1994). Tradisjon og fornyelse : Norge rundt århundreskiftet, Nasjonalgalleriet
  • Opstad, Jan-Lauritz (1979). Norsk art nouveau, C. Huitfeldt Forlag

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg