Alfred Werner

. Begrenset gjenbruk

Strukturformel for [CoX2(NH3)4]X øverst etter Jørgensen og nederst etter Werner.

. Begrenset gjenbruk

Alfred Werner, født i Alsace, sveitsisk uorganisk kjemiker, professor ved den tekniske høyskolen i Zürich (ETH) i 1893. I sin doktoravhandling (1890) over nitrogenets stereokjemi, og i sin habilitasjonsavhandling over affinitet og valens fra 1891, la han grunnlaget for sine senere studier av strukturen til kompleksforbindelser.

Den danske kjemiker Sophus Mads Jørgensen (1837-1914) hadde tidligere foreslått en kjedestruktur for disse forbindelsene inspirert av Christian Wilhelm Blomstrand (se figuren øverst). Jørgensen var neste 30 år eldre enn Werner. Han var utdannet ved København universitet og var professor i kjemi der til 1908. Han var en dyktig eksperimentalist, og mange av de stoffene som også Werner arbeidet med var først fremstilt av Jørgensen. Ellers er Jørgensen kjent for sine mange studenter og lærebøker.

I årene 1894-99 diskuterte han med Werner hvordan strukturen av disse kompleksforbindelsene er. Jørgensen aksepterte aldri Werners strukturer. Striden har endt med at Alfred Werners strukturer med et sentral metallatom omgitt av ligander er akseptert som de riktige (se figuren nederst). Jørgensen ble foreslått til Nobelprisen i 1907, men nådde ikke opp. I 1913 fikk Werner Nobelprisen i kjemi "som anerkjennelse for sitt arbeid om sammenbindingen av atomer i molekyler hvor han har kastet nytt lys over tidligere undersøkelser og åpnet nye forskningsområder særlig i uorganisk kjemi".

  • Nobelstiftelsens nettsider om Alfred Werner
  • Helge Krag: S.M. Jørgensen and His Controversy with A. Werner: A Reconsideration. The British Society for the History of Science 30(1997) 203-219.
  • S. M. Jørgensen: Kemiens Grundbegreber: opplyste ved Exempler og simple Forsøg. København (1902).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.