Aero L-39 Albatros, tsjekkisk toseters turbofandrevet trenings- og lett angrepsfly.

Aero L-39 Albatros, i bruk i det afghanske flyvåpenet.

U.S. Air Force photo/Tech. Sgt. Cecilio M. Ricardo Jr.. fri

L-39 Albatros fløy første gang 4. november 1968 og ble levert fra 1974. Albatros ble tatt i bruk av de fleste warszawapaktlandene og er i tillegg eksportert til en rekke andre land. I alt har over 2900 fly blitt produsert. Flere varianter har blitt utviklet, blant annet en oppgradert variant med kraftigere motor som under betegnelsen L-59 Albatros har blitt levert til Egypt og Tunisia. Albatros har og blitt videreutviklet til L-159 ALCA, som er et enseters lett kampfly.

L-39 Albatros er utstyrt med en turbofanmotor med en ytelse på 16,87 kN, og kan utstyres med festemaster under vingene for opptil 1100 kg bomber og raketter i tillegg til en dobbeltløpet 23 mm maskinkanon under buken. Vingespenn 9,46 m, lengde 12,13 m, maksimal startvekt 5600 kg, topphastighet 755 km/t, største operasjonshøyde 37 730 fot (11 500 m), rekkevidde 800 km (spesifikasjoner for L-39ZO).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.