Aero L-39 Albatros, tsjekkisk toseters turbofandrevet trenings- og lett angrepsfly.

Aero L-39 Albatros, i bruk i det afghanske flyvåpenet.

U.S. Air Force photo/Tech. Sgt. Cecilio M. Ricardo Jr.. fri

L-39 Albatros fløy første gang 4. november 1968 og ble levert fra 1974. Albatros ble tatt i bruk av de fleste warszawapaktlandene og er i tillegg eksportert til en rekke andre land. I alt har over 2900 fly blitt produsert. Flere varianter har blitt utviklet, blant annet en oppgradert variant med kraftigere motor som under betegnelsen L-59 Albatros har blitt levert til Egypt og Tunisia. Albatros har og blitt videreutviklet til L-159 ALCA, som er et enseters lett kampfly.

L-39 Albatros er utstyrt med en turbofanmotor med en ytelse på 16,87 kN, og kan utstyres med festemaster under vingene for opptil 1100 kg bomber og raketter i tillegg til en dobbeltløpet 23 mm maskinkanon under buken. Vingespenn 9,46 m, lengde 12,13 m, maksimal startvekt 5600 kg, topphastighet 755 km/t, største operasjonshøyde 37 730 fot (11 500 m), rekkevidde 800 km (spesifikasjoner for L-39ZO).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.