Adolf Hoffmeister, tsjekkisk billedkunstner, karikaturtegner, grafisk designer, poet og skribent/redaktør som brukte sin kunst for å kjempe mot fascismen og Hitler. Han hørte til mellomkrigstidens kommunistiske avantgarde som tok utgangspunkt i dadaismen og surrealismen. Den kunstneriske teknikken hans var gjerne tusjtegning og/eller kollasj på papir.

Han var anti-fascist, og uttrykte dette gjennom tegning og tekst. Han var redaktør for den ledende tsjekkiske dagsavisen Lidové noviny (1928–1930) og det litterære tidsskriftet Literární noviny (1930–1932). På 1930-tallet drev han også et satirisk og Hitler-fiendtlig tidsskrift som het Simplicus, i protest mot at det tyske Simplicissimus hadde blitt bannlyst av nazistene. Da den tyske armeen okkuperte Tsjekkoslovakia i 1939, måtte han, som også andre intellektuelle og kunstnere, flykte fra landet. Han dro først til Paris, hvor han etterhvert ble arrestert og feilaktig siktet for spionasje. Til sist klarte han å komme seg i sikkerhet i USA, og New York. Her tok han opp sitt politisk-kunstneriske virke, og holdt også forelesninger. En av disse, som han holdt i Workers House, het «Caricature as a Weapon» («Karikatur som våpen»).

Han er ellers kjent for å ha skildret i ord og bilder en rekke av samtidens berømte kunstnere i vittige intervjuer, blant annet forfatteren James Joyce. Han var svært produktiv og allsidig. Han illustrerte bøker, oversatte litterære verk og skrev tekst til barneoperaen Brundibar (1938) av Hans Krása, ved siden av karikaturtegning og journalistisk virksomhet. Han deltok ved flere internasjonale kunstutstillinger, blant annet på Museum of Modern Art (MoMA) i 1943, sammen med kollegaen Antonin Pelc. 

I 1945 reiste han tilbake til Tsjekkoslovakia og begynte å arbeide for UNESCO. Han ble også foreleser ved kunstakademiet og mellom 1948–1951 hadde han tittelen Fransk ambassadør. Etter den sovjetiske invasjonen av Tsjekkoslovakia, måtte Hoffmeister igjen flykte til Paris. Han kom imidlertid tilbake igjen i 1970. Men han ble dømt av det nye regimet til å være en «ikke-person», dette betød at han ikke fikk publisere noe som helst etter 1969. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.