AEC har sin opprinnelse i en fabrikk etablert i Walthamstow i London i 1909 av London General Omnibus Company for å produsere egne busser. London General Omnibus Company ble i 1912 kjøpt opp av Underground Electric Railways Company of London, og AEC ble etablert samme år som et datterselskap av London General Omnibus Company. Fabrikken produserte sine første busser fra 1910, inkludert sin første dobbeltdekkerbuss. Under første verdenskrig var AEC under kontroll av det britiske krigsdepartementet fra 1916 og frem til slutten av krigen, og produserte store mengder lastebiler for den britiske hæren.
AEC hadde etter en økonomisk resesjon på 1920-tallet stor vekst på 1930-tallet. Produksjonen var i 1928 blitt flyttet til en moderne fabrikk i Southall i London, og AEC tok på 1930-tallet over British Four Wheel Drive Lorry Co. og fikk med dette også produksjon av firehjulsdrevne lastebiler. Nevneverdig fra denne perioden er dobbeltdekkerbussen AEC RT, som ble produsert fra 1938 og lenge var Londons standard røde dobbeltdekkerbuss, enkelte i bruk helt opp på 1970-tallet.
Under andre verdenskrig produserte AEC blant annet lastebiler, panserbiler og motorer for stridsvogner. Den mest kjente var den firehjulsdrevne lastebilen Matador, hovedsakelig brukt som kanontrekker, som det ble produsert over 9000 av fra 1939 til 1945. Det ble også produsert en pansret kommandovogn, og et selvdrevet artilleri basert på Matador. I tillegg ble en sekshjulsdrevet tankbil basert på Matador produsert for det britiske flyvåpenet fra 1940 til 1945. Den tunge firehjulsdrevne panserbilen AEC Heavy Armoured Car, hvorav 620 ble produsert fra 1941 til 1944, hadde en bestykning tilsvarende stridsvogner, og ble uformelt kalt en "hjulgående stridsvogn" (wheeled tank).
Etter andre verdenskrig kjøpte AEC i 1948 opp lastebilprodusentene Crosley Motors, opprinnelig dannet i 1910, og Maudslay Motor Company, opprinnelig dannet i 1902. I 1961 tok AEC over Transport Equipment Ltd., skipsverfet Thornycrofts avdeling for produksjon av lastebiler. AEC fusjonerte med Leyland Motors i 1962, og det opphørte som eget merke i 1977. AECs siste lastebil, Marathon, ble produsert som Leyland Marathon frem til 1979.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.