Varemottak med lastbærere.
Varemottak med lastbærere.
Lisens: CC BY SA 3.0

Lastbærer er et hjelpemiddel til lagring og frakt av varer, spesielt utformet for å bære og holde sammen gods under transport og håndtering. Eksempler på lastbærere er kasser, paller, sekketraller, jekketraller, transportbur og containere.

Riktig håndtering av lastbærer krever riktig emballering, surring og innfesting av godset. Lastebiler kan ha integrert ulike lastbærere for ulike formål, blant annet flak, kapell og skap. Flak kan være konstruert som et åpent lasteplan for gods i ulike dimensjoner. Kapell er et overbygg med ramme og presenning. Skap er et påbygg med faste vegger og tak og lages for ulike formål, for eksempel tørrvarer og temperaturregulerte varer.

Paller

Pallen er lastbærer for mange typer varer.
Pallen er lastbærer for mange typer varer.
Av .
Jekketralle
Europallen ble utviklet i 1949 av Statens Järnvägar i samarbeid med et privat svensk firma. Med en europall på jekketralle kunne én mann lett flytte tyngre gods.
Av /TMHE.
Lisens: CC BY NC SA 2.0

En pall er en lastbærer utformet slik at trucker og jekketraller kan flytte dem. Pallen er en flate som gjør det enkelt å bygge en enhetslast. Noen paller kan håndteres fra to sider, mens andre paller kan håndteres maskinelt fra alle fire sider.

Paller er laget av tre eller resirkulert plast. EUR-pall type A kan laste 1500 kg og type B 1000 kg. Europallen (EUR) er 800 x 1200 millimeter. En halvpall er 600 x 800 millimeter. Paller kan være med eller uten karmer. Tilbehør for å stabilisere paller kan være kiler, klosser og stropper av forskjellig materiale. Det finnes også engangspaller i hard papp. Dette for å redusere returtransport av paller.

Det finnes omkring 600 millioner EUR-paller i omløp i Europa og flere enn 1,5 milliarder EUR-paller globalt. Sporingsenheter benyttes på noen typer plastpaller.

EUR-paller er tydelig merket med EUR. Disse skal også være varmebehandlet mot skadedyr. Treverket skal være fritt for bark og må ha gjennomgått varmebehandling for at de skal kunne benyttes innen EU og EØS. Det er egne paller for henholdsvis skips- og flyfrakt.

Container (konteiner)

Containere
Containere har mer og mer overtatt stykkgodsfrakt til sjøs, på bane og veg.

Containeren (konteiner) er en transportenhet som kan romme flere paller og løse varer. Det vanlige er 20 og 40 fots containere. Måleenheten TEU (Twenty foot Equivalent Unit) benyttes som definisjon. Det vil si at 1 TEU er en 20 fots container. Det finnes også en 45 fots containervariant.

Containere kan være både kjølecontainere, uten kjøling for tørrvarer og for spesialvarer. Containere for kjølevarer kalles også termocontainer eller container for temperaturregulerte varer. I internasjonal trafikk kalles slike containere for reefer containere. Containere som veksler mellom bil og bane kalles hos enkelte speditører for vekselbeholdere. I generelle vendinger brukes begrepene kombinerte transporter eller intermodal transport.

Det er egne containere for redningsoperasjoner og flere andre formål. De kan ha sideåpning eller bakdør.

Andre lastbærere

Transportbur er en bunnplate med 4 hjul og sidevegger av metallnett. Høyde er inntil 220 cm. Bur benyttes til gods som ikke egner seg for lasting på pall eller godset skal trekkes via trange passasjer.

Isoporkasser er lastbærere for sjømat. Isoporkassene gjenbrukes ikke og er uheldig sett i et miljøperspektiv. Det finnes også sporbare plastklasser til dette formålet som kan gjenbrukes (over 200 ganger). Plastkasser må fraktes med biler med kjøleanlegg fordi de ikke isolerer så godt som isoporkasser.

Sekketraller har normalt to store hjul med en høyde til håndtak på 110-160 cm. Det er også varianter som kan ved hjelp av bøyler benyttes i trapper. Nederst på sekketrallen er det et brett mellom hjulene hvor godset plasseres.

Jekketraller har to lange armer med trinser. Armene kan skyves under pallen og løfte denne for så å trekke denne til annet sted. Jekketraller benyttes til å flytte enkeltpaller. Det finnes også jekketraller med el-motor, men disse krever trucksertifikat for operatørene.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg