Faktaboks

Arild Tjeldvoll
Født
5. november 1939, Lødingen

Arild Tjeldvoll er en norsk pedagog. Tjeldvoll har vært kritisk til norsk universitetsmodell og norsk enhetsskole. Han Har publisert en rekke artikler og bøker.

Biografi

Tjeldvoll er cand.mag. og cand.paed. (1977), og har doktorgrad i pedagogikk fra UiO (1985). Han var professor i komparativ utdanningsforskning ved Universitetet i Oslo i 1993–2008.

Tjeldvoll har vært tilknyttet flere universiteter i Europa og Øst-Asia i bistilling. Han har ledet internasjonale evalueringer av utdanningsprosjekter og deltatt i EU-paneler for utdannelse.

Faglig profil og forskning

Tjeldvolls forskning har blant annet omfattet høyere utdannelse, skoleutvikling og skoleledelse. I det landsomfattende leder- og skoleutviklingsprosjektet Miljø og ledelse i skolen (MOLIS) i perioden 1980–1987 der 2000 skoler med 28 000 ansatte lærere deltok, kritiserte Tjeldvoll at det faglige grunnlaget var terapeutisk, og at et didaktisk grunnlag manglet.

Tjeldvoll har i tillegg til sin komparative forskning inntatt en kritisk posisjon i norsk skolepolitikk og utviklingen i høyere utdannelse. Han lanserte idéen om «vitenskapelige serviceuniversiteteter» som han mente kunne se på anerkjente private amerikanske universiteter som Stanford og Harvard som forbilder. Serviceuniversitetet skulle både drive kritisk forskning og ta oppdrag for stat og næringsliv for å tjene mer penger til egen drift. Denne universitetsmodellen ble kraftig kritisert fra annet akademisk hold.

Tjeldvoll hevdet at norsk enhetsskole ikke fungerte for elevene, og mente at enhetsskolens tid var fordi. Han mente at norsk skole har hatt en stadig nivåsenkning, og var blitt stadig dåligere. Han viste til internasjonale alternativer i Kina, Finland og England der norsk utdannelsespolitikk kunne ha noe å lære.

Sentrale utgivelser

  • Johansen, K. og Tjeldvoll, A. (1989). Skoleledelse og skoleutvikling. Pedagogisk evaluering av programinnhold og gjennomføring av etterutdanningsprosjektet "Miljø og ledelse i skolen". Oslo:Solum forlag
  • Tjeldvoll, A. (1998/2016). Education and the Scandinavian Welfare State in the Year 2000:Equality, Policy, and Reform. CRC Press Inc
  • Tjeldvoll, A. og Welle-Strand, A. (2002). "The Norwegian Unified School – A Paradise Lost?" Journal of Education Policy Volume 17, 2002 https://doi.org/10.1080/0268093022000032319
  • Tjeldvoll, Arild (2008). Finnish Higher Education Reforms: Responding to GlobalizationEuropean education. Vol.40 (4), p.93-107
  • Tjeldvoll, A. (2016). Kan Norge lære av kina? Kunnskapsskole. ELI publishing:Oslo
  • Tjeldvoll, A. (2016). Can Norway learn from China?: School Quality. Oslo:ELI publishing
  • Tjeldvoll, A. (2010). "The Service University." Managing Global Transitions International Research Journal

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg