Vurdering for læring brukes både om a.) formativ vurdering og b.) om en satsing fra Utdanningsdirektoratet.

A) Formativ vurdering er en type vurdering med et læringsfremmende formål. Vurdering for læring brukes ofte i motsetning til vurdering av læring som er en form for summativ vurdering der læreren sjekker hva elevene har lært på et gitt tidspunkt.

B.) Vurdering for læring brukes også om en nasjonal satsing fra Utdanningsdirektoratet der målsetningen var å implementere fire sentrale prinsipp for underveisvurdering:

Elevers og lærlingers forutsetninger for å lære kan styrkes dersom de:

1. Forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem.

2. Får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen.

3. Får råd om hvordan de kan forbedre seg.

4. Er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.