Vurdering for læring brukes både om formativ vurdering og om en satsing fra Utdanningsdirektoratet.

Formativ vurdering

Formativ vurdering er en type vurdering med et læringsfremmende formål. Vurdering for læring brukes ofte som motsetning til vurdering av læring, som er en form for summativ vurdering der læreren sjekker hva elevene har lært på et gitt tidspunkt.

I norsk grunnskole foretas det formative vurderinger i alle fag gjennom hele grunnskoleløpet basert på kunnskapsmålene etter 2., 4. og 7. trinn på barneskolen. På ungdomsskoletrinnet foretas det formative vurderinger i alle fag og valgfag frem mot 10.trinn, der en summativ vurdering blir grunnlagt for avgangskarakterene som elevene kan søke om plass i videregående utdanningsløp med.

Satsingen

Vurdering for læring brukes også om en nasjonal satsing fra Utdanningsdirektoratet der målsetningen var å implementere fire sentrale prinsipp for underveisvurdering:

Elevers og lærlingers forutsetninger for å lære kan styrkes dersom de:

  1. Forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem.
  2. Får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen.
  3. Får råd om hvordan de kan forbedre seg.
  4. Er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg