Summativ vurdering er bedømming som finner sted ved avslutningen av et læringsforløp. Formålet med summativ vurdering er å avgjøre hvorvidt noe er holdbart eller ikke. Summativ vurdering har kontroll, ikke læring, som siktemål.

For eksempel avgjør den summative vurderingen hvorvidt en lærerstudent skal få tillatelse til å undervise i skolen.

Når en lærer vurderer summativt, summerer læreren opp hva eleven/studenten har lært på et gitt tidspunkt, med andre ord er dette vurdering av læring. Det sentrale spørsmålet blir: Kan eleven nok til at han kan bevege seg videre til neste trinn?

Begrepet ble utviklet av den australske professoren Michael Scriven i 1967. Begrepet brukes ofte som motsetning til formativ vurdering. I norsk grunnskole er sluttvurderingen å betrakte som summativ.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg