triere

Utsnitt av et relieff av det athenske statsskipet Paralos, ca. 400 fvt., som ble brukt til diplomatiske og religiøse oppdrag. Dette funnet på Akropolis har vært av stor betydning for å rekonstruere hvordan triremene (krigsskipene med tre rader med årer) var bygget. Roerne var frie athenske borgere eller allierte.
Akropolismuseeet, Athen.
Relieff av trireme
Lisens: CC BY SA 3.0

Trireme var et gammelt krigsfartøy drevet frem av årer plassert i tre rekker over hverandre. Triremen var utviklet fra tidligere krigsskip med en eller to rekker med årer på begge sider, og var det dominerende krigsskipet i klassisk tid i den østlige delen av Middelhavsområdet, fra slaget ved Salamis (480 fvt.) til den hellenistiske perioden.

Faktaboks

uttale:
triˈere
også kjent som:

triere

Konstruksjon

Triremen var bygget for å senke eller uskadeliggjøre andre skip ved å ramme dem med en vedder av bronse, som stakk ut fra baugen på skipet, under vannlinjen. Dette krevde både høy hastighet og gode manøvrerings-egenskaper. Det var derfor begrenset hvor lange skipene kunne være for å gjøre plass til roerne, og dermed ble roerne plassert i rekker over hverandre.

Disse krigsskipene var også utstyrt med mast og seil for å tilbakelegge større distanser, men i kamp var det kun årene som ble brukt. Fartøyet var om lag 37 m langt og 6 m bredt og med en besetning på ca. 200 mann, hvorav 170 var roere. Triremen hadde således mer enn 3 ganger så mange roere enn det eldre krigskipet, pentekonteren, som hadde 50 roere.

Rekonstruksjon

En rekonstruksjon av triremen ble sjøsatt under navnet Olympias i Pireus, Athens havneby, i 1987. Rekonstruksjonen var basert på spredte og fragmentariske opplysninger i våre kilder. Olympias nådde en fart på 7-8 nautiske mil i timen og bekreftet at et øvet mannskap kunne foreta kompliserte manøvre på kort tid.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Tilley, Alec F. and Schneider, Helmuth (Kassel), “Trireme”, in: Brill’s New Pauly, Antiquity volumes.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg