Telematikk er en fellesbetegnelse for håndtering av informasjon ved hjelp av telenettet, datamaskiner og programvare. Telematikk kombinerer fagområdene elektronikk, datateknikk og informatikk. Begrepet reflekterer den teknologiske utviklingen der telekommunikasjon og informasjonsbehandling i stadig større grad smelter sammen. Et eksempel på dette er Internett og mobiltelefoni.

Faktaboks

Etymologi

fra fransk, samenstilling av ‘telekommunikasjon’ og ‘informatikk’

Ordet er en sammenstilling av «telekommunikasjon» og «informatikk» og stammer fra siste del av 1970-årene da databaserte tjenester levert via telenettet («onlinetjenester») kom i utbredelse.

Historikk

Uttrykket ble først lansert i Frankrike, særlig i tilknytning til deres formidable satsning på et nasjonalt telefon- og datanett med flerfoldige millioner telefonapparater med innbygde dataskjermer. Tilknyttet dette nettet kom en rekke «online» formidling- og informasjonstjenester.

Definisjonen på telematikk er gitt av Den internasjonale teleunions rekommendasjon ITU-R.V.662-3. Telematikk i dag omfatter begreper som Internett, mobilkommunikasjon, nettverk, digitale tjenester og informasjonssikkerhet.

Ved NTNU var det et eget institutt for telematikk (ITEM) i perioden 1996–2017. Instituttet hadde et hovedansvar for sivilingeniørstudiet i kommunikasjonsteknologi. I dag er tidligere institutt for telematikk en del av institutt for informasjonssikkerhet og kommunikasjonsteknologi.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg