Støtdemper er en innretning som monteres i nærheten av fjærenes innfestninger og hjulets svingningsarm/bærearm på en bil for å dempe fjærenes egensvingninger. Slike egensvingninger kan føre til at hjulene mister kontakten til veibanen fordi fjærenes egensvingninger skjer ukontrollert og raskt uten støtdempere. Derved vil det ikke være tilstrekkelig kontakttrykk mellom dekk og veibane til å skape stor nok friksjon for styring og bremsing.
En støtdemper finnes i forskjellige utgaver, men prinsippet er stort sett det samme. En væske (olje) er plassert inne i en arbeidssylinder. Arbeidssylinderen er avdelt med et stempel som er festet til karosseriet (eller rammen), mens arbeidssylinderen er festet til bærearmen eller hjulopphenget (se tegning). Stempelet har kanaler som tillater olje å flyte fra det ene, til den andre siden av stempelet. Siden hullene er små, reduserer dette hastigheten på stempelets bevegelse og resulterer i reduksjon i fjærens egensvingninger.
En støtdemper finnes som enkel- eller dobbeltvirkende støtdemper. En enkeltvirkende støtdemper demper fjærens vandring en retning, mens en dobbeltvirkende demper fjærens bevegelse begge retninger.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.