Spilleautomat, elektronisk maskin hvor man slipper på penger og aktiverer mekanismen i håp om å vinne penger. I stedet for penger kan benyttes spillemerker, som eventuelt veksles inn i penger. Den tradisjonelle spilleautomaten (kalt enarmet banditt) ble oppfunnet i USA i 1880-årene. Spill på automater er basert på tilfeldigheter, og det er ikke mulig å påvirke utfallet av spillet. Automatene er også programmert til å gå med overskudd.

Norge har et stort antall spilleautomater på offentlige steder, og inntektene fra disse finansierer mange frivillige organisasjoner. Omsetningen på spilleautomatene utgjør over 60 % av det norske spillemarkedet. Spilling på automater har imidlertid vist seg å være meget vanedannende for en del personer og føre til store økonomiske problemer (se spillegalskap). Stortinget bestemte i 2003 derfor at antall spilleautomater skal halveres, de skal fjernes fra butikker og kjøpesentre, og Norsk Tipping skal få monopol på automatdrift i Norge. Beslutningen ble klaget inn for EFTAs kontrollorgan ESA av de private spilleautomataktørene, og ESA konkluderte med at det er i strid med EØS-avtalen å tilby Norsk Tipping monopol på automatdrift; se for øvrig pengespill.

Spilleautomater kan også benyttes til rene ferdighetsspill uten gevinst, f.eks. flipperspill; dataspill kan også sies å være en form for spilleautomater.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.