Spilleautomat, elektronisk maskin hvor man slipper på penger og aktiverer mekanismen i håp om å vinne penger. I stedet for penger kan benyttes spillemerker, som eventuelt veksles inn i penger. Den tradisjonelle spilleautomaten (kalt enarmet banditt) ble oppfunnet i USA i 1880-årene. Spill på automater er basert på tilfeldigheter, og det er ikke mulig å påvirke utfallet av spillet. Automatene er også programmert til å gå med overskudd.

Norge har et stort antall spilleautomater på offentlige steder, og inntektene fra disse finansierer mange frivillige organisasjoner. Omsetningen på spilleautomatene utgjør over 60 % av det norske spillemarkedet. Spilling på automater har imidlertid vist seg å være meget vanedannende for en del personer og føre til store økonomiske problemer (se spillegalskap). Stortinget bestemte i 2003 derfor at antall spilleautomater skal halveres, de skal fjernes fra butikker og kjøpesentre, og Norsk Tipping skal få monopol på automatdrift i Norge. Beslutningen ble klaget inn for EFTAs kontrollorgan ESA av de private spilleautomataktørene, og ESA konkluderte med at det er i strid med EØS-avtalen å tilby Norsk Tipping monopol på automatdrift; se for øvrig pengespill.

Spilleautomater kan også benyttes til rene ferdighetsspill uten gevinst, f.eks. flipperspill; dataspill kan også sies å være en form for spilleautomater.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.