Mennesker er utsatt for mange stimuli som ikke nødvendigvis er nyttige, men som kan være det. Ifølge relevansteorien begrenses bearbeidingen av stimuli fordi det menneskelige kognitive systemet er relevansorientert. Stimuli som er relevante, blir bearbeidet kognitivt og er opphav til videre slutninger, mens stimuli som ikke er relevante, sorteres bort. Ifølge relevansteorien er denne relevansorienteringen en grunnleggende egenskap ved menneskelig kognisjon, og noe som også påvirker hvordan mennesker tolker ytringer.
Gitt at mennesker er relevansorienterte, vil ytringer og andre kommunikative handlinger som er tydelig rettet mot en person, bringe med seg et «løfte» om at ytringen skal være relevant for mottakeren. Dette er formulert i det kommunikative relevansprinsippet, som er sentralt i relevansteorien:
«The communicative principle of relevance: Every act of ostensive communication communicates a presumption of its own optimal relevance.»
Det ligger ikke en antagelse i dette prinsippet om at alle ytringer nødvendigvis er relevante. Men prinsippet tilsier at mottakere vil anta at en ytring som er rettet mot dem er relevant for dem når de ser etter hva avsenderen kan ha ment. Dette vil i sin tur påvirke tolkningen av ytringen.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.