Parankring
Forenklet illustrering av parankring. Fartøyet til høyre svaier på venstre anker. Hvis været snur fartøyet, vil det svaie på høyre anker. Dreieradiusen blir betraktelig mindre med denne metoden. Det er viktig med svivler på ankerkjettingen under parankring, slik at kjettingen ikke vrir seg.

Parankring er ankring med flere ankre.

Faktaboks

Også kjent som

parankre

Vær eller ankerasje kan kreve ankring med mer enn ett anker. Dette kan for eksempel være på grunn av et trangt område som ikke tillater at skipet kan svaie like fritt som normalt i ankerkjettingen. Vekslende vind eller strøm kan òg kreve at skipet må bruke to ankre.

To ankre kan for eksempel settes skrått ut i hver sin retning forut fra baugen. To ankre vil gi bedre hold i bunnen, og dreieomkretsen til fartøyet blir mindre. Dette brukes når strøm og vind er antatt å komme fra omtrentlig samme retning. En annen metode er å feste ett anker i en kortere kjetting forut for hovedankeret. To ankre er da festet på én kjetting.

Ved vekslende strøm og vind, kan et skip sette to ankre fra baugen, der det ene løper forut fra baugen, og det andre løper akterut fra baugen, altså i hver sin retning. Når forholdene fører til at skipet snur seg, vil det motsatte ankeret holde igjen fartøyet, som gir en betydelig mindre dreieomkrets enn om det hadde svaiet for kun ett anker. Kjettingen som løper til ankeret akterut kan til dels berøre skroget.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg