Negativ forsterkning, det at en respons forsterkes ved at noe fjernes fra situasjonen når responsen inntreffer. Det som fjernes i slike tilfeller vil typisk være noe ubehagelig (aversivt), som f.eks. ubehagelig støy eller smerte. Negativ forsterkning er et sentralt tema innenfor læringspsykologien.

Det foreligger to hovedformer for negativ forsterkning, flukt ("escape") og unngåelse ("avoidance"). Flukt forutsetter en aversiv tilstand eller situasjon (du har vondt i hodet; det er en ubehagelig støy i rommet), og forsterkning skjer ved at en respons fjerner ubehaget (du tar en hodepinetablett; du slår av støyen).

Unngåelse kjennetegnes ved at det aversive er noe mer personlig, subjektivt og kognitivt, typisk basert på tidligere erfaring: Du tror at du vil kunne få vondt i hodet, du forventer at støyen vil komme. Negativ forsterkning i slike tilfeller innebærer at en respons forhindrer at det aversive i det hele tatt skal inntreffe.

Begge disse formene for negativ forsterkning er veldokumenterte, både hos dyr og mennesker. Unngåelseslæring er spesielt interessant fordi atferd forsterkes av fravær av det man frykter. Mye av det vi gjør motiveres på denne måten: Vi tar vitamin C for å unngå  å bli forkjølet, vi unngår å løfte tungt for å slippe å få tilbakefall med ryggproblemet. I slike tilfeller får vi sjelden sikker tilbakemelding om det er akkurat den respons vi utfører (tar vitamin C, unngår å løfte tungt) som forhindrer problemet.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.