Den kulturhistoriske overgang fra et mer følelsesmessig, religiøst til et mer begrepsmessig, vitenskapelig forhold til lyset viser seg f.eks. ved at den opprinnelige sammenhengen mellom lys og åpenbaring går igjen i uttrykket «å lyse» i betydningen «kunngjøre» (f.eks. lyse til ekteskap). Og fra «kunngjøring» er veien ikke lang til «informasjon» og videre til «lysbølger» eller «lyspartikler» (fotoner) som bærere av informasjon.

I tidlige religionsformer, hvor lyset fremstilles som åpenbaring av en høyere skaperkraft, får vekslingen mellom lys og mørke en moralsk dimensjon (jfr. Zaratustra). Kristendommen har tydelige trekk av inderliggjort lysreligion. Det kommer frem i dens grunnskrifter (f.eks. 1 Joh 1,5) og i den kirkelige liturgi, foruten at det gjenspeiles i folkelig-liturgiske skikker (tente lys på de dødes graver, på juletreet og på festbordet).

Ordspråket ex oriente lux («lyset kommer fra Østen») er ett eksempel på at lys står for visdom, forbundet med klarhet og stringens. Et lysende klart eller soleklart bevis er samtidig et strengt bevis. På den annen side blir lys som uttrykk for deltagende interesse (kjærlighet) også forbundet med sjelelig varme. Uttrykk som «et lyst sinn» og «lysende øyne» står for personlighetstrekk, som dels har en indre karakter, dels kommer til syne gjennom personlighetens ytre fremtoning.

Utviklingen av det europeiske maleri har i særlig grad vært opptatt av lyset som billedmotiv. Utviklingen har gått gjennom typiske faser, fra bysantinsk mosaikk gjennom middelalderens gullgrunn og det særegne lys/mørke-maleri (claire-obscure) ved overgangen til den nyere tid. I denne perioden og i det etterfølgende stilleben-maleri (nature morte), som nådde sitt høydepunkt på 1600-tallet, løp interessen for lyset parallelt med utviklingen av den klassiske geometriske optikk og befruktet utviklingen av fysikkens forståelse av lyset.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.