Itslearning
itslearning er en av de store læringsplattformene i Norge og internasjonalt. Itslearning ble utviklet i Norge, men eies av det finske mediekonsernet Sanoma.
Itslearning
Av /Shutterstock.

Læringsplattformer er nettbaserte apper som skoler og universiteter bruker i læringsaktivitet og til administrasjon. Gjennom digitale læringsplattformer kan lærere og forelesere lage kursrom og tilgjengeliggjøre undervisningsmateriell for elever og studenter. Plattformene legger til rette for kommunikasjon og samarbeid, og de brukes til å samle inn besvarelser og gi tilbakemeldinger og vurderinger.

Faktaboks

Også kjent som
Learning Management System LMS

Læringsplattformene brukes som støtte til fysisk undervisning og til fjernundervisning. Læringsplattformene som er mest brukt i Norge, er itslearning og Canvas. Andre eksempler på læringsplattformer er Blackboard og Moodle.

Åpne og lukkede plattformer

Læringsplattformene som brukes av undervisningsinstitusjoner er gjerne lukkede og har et høyt sikkerhetsnivå. Brukere som får tilgang til digitale kursrom, må administreres av skolen eller universitetet sentralt. For eksempel må universitetsstudenter logge seg inn med FEIDE-autentisering for få tilgang til emner de har meldt seg på.

Samtidig finnes det noen åpne læringsplattformer som gjør det mulig å gjøre kursinnhold tilgengelig for alle, for eksempel, Canvas Free for Teachers.

Noen av sentrale funksjoner

Digitale læringsplattformer gjør det mulig for undervisere å lage kursrom og tilgjengeliggjøre undervisningsmateriell, legge til rette for kommunikasjon og samarbeid, og ikke minst samle inn og vurdere innleveringer.

Kursrom og undervisningsmateriell

Læreren kan lage et digitalt kursrom for et fag eller et emne, og elevene/studentene som tar dette faget får tilgang til rommet. I det digitale rommet kan læreren publisere informasjon om undervisning og legge ut undervisningsmateriell (for eksempel presentasjoner, tekstdokumenter eller videosnutter), samt tilby andre læringsressurser og ekstra informasjon.

Flere lærere bruker læringsplattformer til å publisere forhåndsinnspilte videoforelesninger som elevene/studentene kan se på når det passer best og i eget tempo, og ofte i forbindelse med omvendt undervisning. Læringsplattformene gjør det også mulig for læreren å dele ut oppgaver og instruksjoner, for eksempel i form av en quiz, et spørreskjema eller en mappe som eleven kan bruke til å levere sin skriftlig oppgave. Innholdet i det digitale kursrommet kan endres av læreren fortløpende.

Enkelte plattformer er modulbasert, noe som betyr at kursinnholdet blir delt opp i tematiske moduler. Noen lærere velger å tilgjengeliggjøre alle moduler helt fra starten, mens andre foretrekker å publisere nye moduler etter hvert i løpet av et semester, noe som gjør det mulig å tilby undervisningsmateriell til elevene/studentene i porsjoner.

Kommunikasjon og interaksjon

Læringsplattformene har løsninger der elever, lærere og i visse tilfeller foresatte kan kommunisere. For eksempel kan elevene sende meldinger til læreren om oppgaver eller de kan kommunisere seg i mellom når de løser oppgaver. Lærere kan kommunisere med hverandre når de planlegger undervisning. Slik kommunikasjon kan skje via en chat-funksjon (synkront) eller gjennom diskusjonsforum eller privatmelding (begge asynkront).

I tillegg finnes det flere løsninger som støtter samarbeid mellom elevene/studentene på læringsplattformen. For eksempel kan læreren dele ut en gruppeoppgave og lage et eget digitalt rom til hver gruppe som elevene/studentene kan bruke til idemyldring, lagring av filer og samskriving i sin gruppe. Slike løsninger legger til rette for elevstyrte og studentstyrte aktiviteter som fremmer diskusjon og aktiv deltakelse i læringsprosessen.

Vurderinger og tilbakemeldinger

Via en læringsplattform kan læreren samle inn og vurdere innleveringer. Læreren kan også velge å gi en skriftlig eller muntlig (for eksempel talemelding) tilbakemelding til eleven/studenten i tillegg. Eleven/studenten får tilgang til vurderingene og tilbakemeldingene hun eller han har fått via læringsplattformen.

På en læringsplattform kan læreren få en oversikt over elevenes/studentenes fremgang som kan hjelpe med å oppdage mønstre i læringsprosesser, samt lagre rapporter, mappevurderinger og karakterer.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg