Innovasjonsprosess beskriver hvordan innovasjoner skapes fra idé til et produkt eller tjeneste er lansert på et marked eller en ny produksjonsprosess eller organisasjonsmåte er tatt i bruk i en organisasjon.
Innovasjonsprosesser har en uklar vei mot et mål. Aktører, som private bedrifter eller frivillige organisasjoner, vet omtrent hva de vil (for eksempel utvikle en ny tjeneste), men prosessen mot målet kan være uforutsigbar.
Innovasjonsprosesser omfatter som oftest læring på person- og organisasjonsnivå. Eksisterende kunnskap og kompetanse i en organisasjon eller som er hentet inn utenfra, omformes og kobles på nye måter eller ny kunnskap og kompetanse skapes fra start av i en organisasjon.
Innovasjonsprosesser kan forstås på flere måter: To ideal-typiske modeller er framtredende; lineære modeller basert på forskningsbasert kunnskap eller markedsetterspørsel og interaktive system-modeller basert på problemløsning i organisasjoner.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.