innkjøp - markedsføring

Innkjøp er handlinger som gir en bedrift eller institusjon rett til å bruke eller videreselge produkter fra en produsent eller et mellomledd i verdikjeden.

Slike innkjøpsbeslutninger utføres gjerne av profesjonelle innkjøpere eller innkjøpsorganisasjoner der logistikk- og markedsføringsavdelingen sammen med andre berørte parter deltar.

Internasjonal konkurranse med stadig mer krevende kunder fører med seg behov for å ta i bruk stadig mer effektive informasjonsteknologiske logistikk-løsninger (som for eksempel just-in-time).

Profesjonelle innkjøpere er gjerne medlemmer av nasjonale og internasjonale organisasjoner (som NIMA – Norsk Forbund for Innkjøp og Logistikk, SILF; Sveriges inkøps- och logistikförbund og IFPMM; International Federation of Purchasing and Material Management i USA).

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg