Coaching, metode for å veilede, motivere eller styre gjennom samtaler, aktiv lytting og individuelt tilpassede råd og oppmuntring. Teknikken brukes innen lederutvikling og administrasjon, og av profesjonelle coacher som tilbyr veiledningstjenester til privatpersoner. Målet med coachingen er å fremme bevisstgjøring, selvinnsikt, læring og handling.

Det er en spesiell kommunikasjonsform mellom to individer - coachen og kunden. Coachen er ansvarlig for struktur og fremdrift, ved å stille riktige/viktige spørsmål, eller iverksette andre tiltak, f.eks hensiktsmessige øvelser. Kunden er ansvarlig for svarene/ resultatet.

Det er en metode for å hjelpe et menneske til personlig og karrieremessig utvikling. Coachen er en personlig trener som skal hjelpe en til å få økt livskvalitet gjennom videreutvikling av tenkemåte, væremåte, læremåte og handlemåte.

Selve coachingen består blant annet av gode/virkningsfulle spørsmål, verdiavklaring, formulering av konkrete mål, utarbeidelse og oppfølging av handlingsplaner, idémyldring, visualiseringer og tiltak som forskjellige typer øvelser.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.