coaching

Coaching er en metode for å veilede, motivere eller styre gjennom samtaler, aktiv lytting og individuelt tilpassede råd og oppmuntring. Teknikken brukes innen lederutvikling og administrasjon, og av profesjonelle coacher som tilbyr veiledningstjenester til privatpersoner. Målet med coachingen er å fremme bevisstgjøring, selvinnsikt, læring og handling.

Faktaboks

Uttale
kˈoutʃing
Etymologi

engelsk coach, fransk coche, vogn

Coaching er en spesiell kommunikasjonsform mellom to individer – coachen og kunden. Coachen er ansvarlig for struktur og fremdrift, som oppnås ved å stille gode spørsmål eller iverksette andre tiltak, for eksempel hensiktsmessige øvelser. Den som coaches, er ansvarlig for svarene og resultatet.

Coaching er også en metode for å hjelpe et menneske til personlig og karrieremessig utvikling. Coachen er en personlig trener som skal hjelpe en til å få økt livskvalitet gjennom videreutvikling av tenkemåte, væremåte, læremåte og handlemåte.

Selve coachingen består blant annet av virkningsfulle spørsmål, verdiavklaring, idémyldring, formulering av konkrete mål, utarbeidelse og oppfølging av handlingsplaner og tiltak som forskjellige typer øvelser. I coaching er man opptatt av dagens situasjon og mulighetene framover. Coaching er handlings- og resultatrettet, med fokus på praktiske gjøremål.

Historie

På 1800-tallet ble «coach» brukt av engelske studenter som betegnelse på lærere som ga privatundervisning som eksamenshjelp: engasjerte lærere som ga studentene en følelse av å kjøre gjennom eksamen i lærerens vogn. Coaching som veiledning ble opprinnelig utviklet innenfor idrett i USA. Nordmannen og fotballtreneren Knute Rockne var en pioner innenfor den tidlige idrettscoachingen. Men det var først og fremst tennistreneren Timothy Gallwey som sørget for gjennombruddet for coachingen både innenfor idrett, og videre i ledelse, næringsliv og livsveiledning.

Gallwey skilte mellom det ytre og det indre tennisspillet, og hevdet at beherskelse av den indre, mentale spillet var en vesentlig faktor for å gjøre gode prestasjoner på tennisbanen. Coaching for Gallwey var nært knyttet til idrett og utøvelse av praktiske ferdigheter. Seinere har flere andre versjoner av coaching utviklet seg. I Gallweys tilfelle ligner coachingen på et supervisjonsforhold der coachen innehar en kompetanse og erfaring som mottageren prøver å tilegne seg. Innenfor det som kalles gjensidig coaching, blir forholdet mellom coach og mottager mer et samarbeidsforhold enn et supervisjonsforhold.

Coaching som virksomhet

Det er flere aktører som tilbyr opplæring og utdanning i coaching, men det finnes ingen norsk sertifiseringsstandard for coacher. Det kreves altså ingen særskilt utdannelse for å kalle seg coach, og yrkesgruppen er derfor svært sammensatt.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Berg, M.E. og Ribe, E. (2013). Coaching: Å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes. 3. utgave. Oslo: Universitetsforlaget.
  • Gjerde, S. (2010). Coaching: Hva – hvorfor – hvordan. Bergen: Fagbokforlaget.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg