Brønndekker var en eldre skipstype som hadde flere del-dekk over hoveddekket.

Faktaboks

Også kjent som

brønndamper, brønndekktype

Brønndekkeren var en forgjenger til det som skulle bli shelterdekker, og den ble utviklet mot slutten av 1800-tallet. På bakken, ved broen og poopdekket ble det konstruert overbygg på dekket. Samtidig ble skipets akterdekk løftet og gjerne forbundet med overbygget på broen. Disse oppbygningene av del-dekk resulterte i at skipet hadde sammenhengende del-dekk over hoveddekket fra akterenden til broen. Forut fra broen var det ingen oppbygning, før det framre overbygget på bakken løftet dekket igjen. På grunn av dette hadde skipet et søkk i dekket forenom broen, eller en brønn.

En kunne dra fordeler av denne konstruksjonstypen siden alle del-dekkene ikke ble regnet med når tonnasjen skulle beregnes, noe som senket kostnadene for skipet.

Det var en langskips-svakhet i konstruksjonen på brønndekkerne, noe som gjorde dem mindre sjødyktige. Etter en rekke uhell fikk fartøyet et dårlig ord på seg, og konstruksjonen opphørte. De ble av mange kalt for vassholk.

Orkandekk

Orkandekket var et beskyttende dekk som ble lagt på brønndekkere.

Brønndekkere hadde en tendens til å samle overvann, og orkandekket forhindret dette. Orkandekket strakk seg fra bakken og akterover til halvdekket.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg