Yasmina Khadra, pseudonym for Mohammed Moulessehoul, algerisk forfatter, født 1955. Han skrev først noveller og kriminalromaner under eget navn, men fordi han er yrkesoffiser, ble bøkene hans sensurert av de militære. Han valgte derfor å ta hustruens navn som pseudonym, og fram til 2001, året da han utgav selvbiografien L'écrivain («Skribenten»), trodde mange at bøkene var skrevet av en anonym algerisk kvinne.

Fra 2005 har Khadra bodd i Frankrike. Hans mest kjente romaner behandler samlivskonflikter som han ser på bakgrunn av samfunnsforhold og politiske kriser i dagens muslimske verden. Han regnes som en fin stilist som blant annet har fått impulser fra Albert Camus. Samtidig vil han at bøkene hans skal formidle et mer nyansert og dekkende bilde av kultur og tenkemåter i verden utenfor Europa, og ikke minst av kampen mot politisk ekstremisme i muslimske land, enn det bilde han mener finnes blant mange europeere i dag.

Blant Khadras romaner kan nevnes Les hirondelles de Kaboul (2002, norsk oversettelse «Svalene i Kabul», 2008), L'Attentat, (2005, norsk oversettelse «Etter attentatet», 2007), Les sirènes de Bagdad (2006, norsk oversettelse «Sirenene i Bagdad» 2009) og Ce que le jour doit à la nuit, (2008, norsk oversettelse «Slik dag følger natt» 2010). Blant bøkene Khadra har utgitt de seneste årene, er Les anges meurent de nos blessures (2013, «Englene dør av våre sår») La dernière nuit du Raïs (2015, «Sjefens siste natt»). «Raïs» er et arabisk ord for sjef eller president, og i denne boken er hovedpersonen den tidligere presidenten i Libya Muammar al-Gadaffi. I 2016 kom Dieu n'habite pas La Havane («Gud bor ikke i Havana»).

Khadras romaner er oversatt til over førti språk, og han har motttatt en rekke litterære priser. Men han har også fått en del kritikk. Ved to anledninger er han blitt anklaget for plagiat, men i begge tilfellene er beskyldningene blitt tilbakevist. Bøkene hans er engasjerende og bygget opp på en meget elegant måte. Men det er også hevdet at de undertiden har et visst preg av å være forutsigbare, og at de ikke alltid gir et troverdig bilde av den virkeligheten de skal belyse.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.