Unn Sønju er en norsk tekstilkunstner, tegner og grafiker.

Unn Sønjus verk etter 2003 er tydelig preget av konfliktene, krigene og volden som preger vår tid. Derfor er det også mange kunstkritikere og tekstilhistorikere som ser henne i tradisjon med Hannah Ryggen (1894 – 1970). Begge kunstnerne har et sterkt politisk engasjement og de arbeider begge med billedvev, men det er også et stort skille mellom dem. Hannah Ryggen lar seg opprøre over konkrete konflikter og hendelser på 1930 og 1940-tallet som Borgerkrigen i Spania, konsentrasjonsleirene i Tyskland og krigshendelser i Norge under den tyske okkupasjonen. Hun kombinerer bilde og tekst på en slik måte at det ikke er til å misforstå.

Derimot finnes det i Unn Sønjus verker ikke klare referanser til bestemte voldshandlinger. Hun har selv sagt at invasjonen i Irak i 2003 opprørte henne, og at mange motivene i billedteppene de siste 12 årene kan sees i sammenheng med nyheter og bilder fra krigshandlinger rundt om i verden, disse hendelsene formidles gjennom nyhetsmedier. Selv et verk som Guantanamo (2009), en vevd frise 73 x104 cm i ull og lin, som gjennom tittelen er knyttet til det konkrete stedet og den bestemte fangeleiren gjennom tittelen, kan likevel frisen med de røde, bloddryppende hendene oppleves som et sterkt, allment uttrykk for krigens gru.

Håpet om fred er også til stede i Sønjus verker. I 2012 vevde Unn Sønju teppet Donna nobis pacem. Teppet er dominert av grønn farge og står med det i kontrast til alt det røde som preger mange av de tidligere nevnte teppene. Motivet er enkelt med hvite fredsduer mot en grønn bakgrunn, men gir en visjon, et håp om fred. I dette verket fornemmer en billedvevens stillhet og det langsomme arbeidet. 

Unn Sønju er utdannet ved Leeds College of Art i Leeds i England i årene 1957 til 1959. Hun studerte billedvev ved Statens kvinnelige industriskole i Oslo fra 1960 til 1962. Fra 1963 har hun vært aktiv som kunstner innen billedvev, tegning og grafikk. Hun har stilt ut verk i Norge og internasjonalt deltatt på flere utstillinger. Hun har hatt mange utsmykningsoppdrag og er innkjøpt av museer og samlinger. Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Norsk kulturråd, Oslo kommunes kunstsamlinger og Høgskolen i Oslo og Akershus eier verk av Unn Sønju.

Hun har i tillegg til egen kunstutøvelse også undervist i billedvev som professor både ved Høgskolen i Oslo og Akershus og ved Leeds Polytechnic. I hennes kunstverk finnes et vidt spenn i teknikk, form og motiv. Hun har skapt alt fra figurative landskap, til små detaljer fra naturen, til verk som uttrykker angst for krig, vold og økologiske katastrofer.

Hennes mange verk kan vise til variasjon i materialer, størrelse og format. Fra friseformen som i billedveven Opus til Stillhetens hav (2000 – 2004) som består av fragmenter i gobelinteknikk der hver del har en størrelse på 10 cm x 10 cm. Hun har vevd 1000 fragmenter, og hver av dem var forskjellige. Opus som henger på Høgskolen i Oslo og Akershus, studiested Frydenlund, Pilestredet 48 

  • Norsk Kunstnerleksikon (1986) bind 4: Oslo: Universitetsforlaget
  • Håberg, Kirsten Røvig (2002): Den myke historien: Vollen: Tell forlag
  • Håberg, Kirsten Røvig (2009): Høgskolen I Sentrum om byen, studiestedene, bygningene og kunsten på Høgskolen i Oslo. Jubileumsskrift for Høgskolen i Oslo 15 år.
  • Wilcox, Timothy m.fl. (2011): TAPESTRY a woven Narrative: London: Black dog publishing
  • Kunsthåndverk Nr. 1 2013, 33. årgang. Nr. 127 (s. 46- 48)
  • Sønju, Unn: RAWAR Oslo 2015
  • Sønju, Unn: Raw War Oslo 2015

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.