Tromsø havn, det største transport og logistikk-knutepunktet i Nord-Norge, og et knutepunkt for transport i arktiske områder.

Tromsø havn er en såkalt «utpekt havn» med en særlig funksjon i Norges transportnett. Godstrafikken er sentrert om fiskeri, olje, stykkgods samt sand, stein og asfalt. Havnen er blant de største fiskerihavnene i Norge og utvides med sikte på å møte behovene til oljevirksomhet i nord. I 2011 betjente havnen ca 1. million passasjerer.

Tromsø Havn har havneområder i Breivika, tre kilometer nord for Tromsø sentrum, på Prostneset i sentrum av Tromsø, hvor Hurtigruta og cruiseskip legger til, og på Grøtsund, 14 kilometer nord for Tromsø sentrum. Grøtsund bygges ut for å møte økte behov fra olje og gassvirksomheten i nord.

I 2011 betjente Tromsø havn ca. 1,4  millioner tonn gods og ca. 1 million passasjerer. Virksomheten er fordelt på tre forretningsområder: Fiskeri, cruise og logistikk.

Nøkkeltall for 2011:

  • Totalt anløp 7851 skip fordelt på 6002 i innenriksfart og 1.849 skip i utenriksfart.
  • 2282 fiskefartøy,  som utgjør den største delen av trafikken.
  • 82 cruiseskip.

Tromsø havn eies av Tromsø kommune og har 25 ansatte.

Tromsø havn eier selskapene Tromsø Havnelager AS, ANS Engrossenter H1 og Terminalgata AS

Havnen hadde i 2011 driftsinntekter på ca. Kr. 51 millioner og samlete driftskostnader på Kr. 29 millioner. Netto årsresultat ca. Kr. 10,5 millioner.

Det var en sterk økning både av driftsinntektene og driftskostnadene i 2011, noe som hovedsakelig skyldes havnens vedlikeholdsoppdrag på boreriggen Polar Pioner.

Tromsø ble kjøpstad i 1794 og havnekommisjonen ble oppnevnt i 1827.

Tromsø har en lang tradisjon knyttet til ishavsfangst, som inntil krigen hadde stor økonomisk betydning for distriktet.

 

 

 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.