Den lille Trabant-bilen ble et symbol på DDR, og er omfattet med nostalgiske følelser av mange tidligere østtyskere. Her sees et eksemplar prydet med det gamle DDR-flagget. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Trabant av Scan Foto/NTB Scanpix ※. Gjengitt med tillatelse

Trabant, bilmerke fra det tidligere Øst-Tyskland. Fabrikken i Zwickau produserte Horch og Audi før den annen verdenskrig og IFA i årene etter. Den første Trabant-bilen kom i 1959 (P 50) og hadde karosseri av «Duroplast», et materiale basert på av resinforsterkede tre- og bomullsfibre. 2-sylindret, 2-takts motor på 500 cm3, 18 hk og toppfart 90 km/t. I 1963 kom Trabant 600 med motor på 594 cm3, og året etter kom 601.

Den sterkt forurensende totaktsmotoren gjorde at bilen av miljømessige grunner ble forbudt solgt i Vest-Tyskland i 1980-årene. Produksjonen opphørte i april 1991, da Trabant nr. 3 096 099 forlot samlebåndet og gikk rett på museum. Trabant ble importert til Norge 1959–67.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

28. november 2016 skrev Ole Bjarne Mosland

Karosseriet til Trabant var da ikke av glassfiber, men av duraplast med bomullsfibre som forsterkning? Jeg finner litt forskjellig i forskjellige kilder. De mest pålitelige sier det var duraplast.

Ole Bjarne Mosland

29. november 2016 svarte Yngve Jarslett

Hei og takk for innspill! Du har nok rett i at Trabanten hadde et karrosseri laget av duraplast. I følge noen kilder hadde den siste modellen karroseri av glassfiber, hvilket i så fall kan forklare misforståelsen, men jeg kan heller ikke per i dag finne noe avgjørende kilde for dette. Artikkelen er rettet.

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.