Trabant

Foto fra Berlin, 1991
Av .
Lisens: CC BY SA 3.0

Den lille Trabant-bilen ble et symbol på DDR, og er omfattet med nostalgiske følelser av mange tidligere østtyskere. Her sees et eksemplar prydet med det gamle DDR-flagget. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /NTB Scanpix ※.

Trabant var et bilmerke fra det tidligere Øst-Tyskland.

Faktaboks

Uttale
trabˈant

Historie

Trabant ble produsert på en fabrikk i Zwickau, som produserte Horch og Audi før andre verdenskrig og IFA i årene etter. Den første Trabant-bilen kom i 1959 (P 50) og hadde karosseri av «Duroplast», et materiale basert på av resinforsterkede tre- og bomullsfibre. Den hadde en tosylindret, totakts motor på 500 kubikkcentimeter, en ytelse på 18 hestekrefter og toppfart på 90 kilometer i timen. I 1963 kom Trabant 600 med motor på 594 kubikkcentimeter, og året etter kom modellen 601.

Den sterkt forurensende totaktsmotoren gjorde at bilen av miljøgrunner ble forbudt å selge i Vest-Tyskland i 1980-årene. Produksjonen opphørte i april 1991, da Trabant nummer 3 096 099 forlot samlebåndet og gikk rett på museum. Trabant ble importert til Norge fra 1959 til 1967.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (2)

skrev Ole Bjarne Mosland

Karosseriet til Trabant var da ikke av glassfiber, men av duraplast med bomullsfibre som forsterkning? Jeg finner litt forskjellig i forskjellige kilder. De mest pålitelige sier det var duraplast. Ole Bjarne Mosland

svarte Yngve Jarslett

Hei og takk for innspill! Du har nok rett i at Trabanten hadde et karrosseri laget av duraplast. I følge noen kilder hadde den siste modellen karroseri av glassfiber, hvilket i så fall kan forklare misforståelsen, men jeg kan heller ikke per i dag finne noe avgjørende kilde for dette. Artikkelen er rettet.

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg